Deltagelse på fritidsaktiviteter bidrar til tilhørighet, fellesskap og mestringsfølelse. Barnekonvensjonens artikkel 31 gir alle barn rett til lek og fritid, og Fritidserklæringen fra 2016 sier at alle barn i Norge skal ha mulighet til å delta på minst én fritidsaktivitet. Men får alle barn i Norge oppfylt disse rettighetene? Svaret er dessverre nei.

Barnas dager Tromsø er et stort årlig arrangement, med mål om å feire barnekonvensjonen og vise fram mangfoldet av fritidsaktiviteter som finnes i Tromsø. Vi som arrangører ønsket i år et særlig fokus på inkludering av barn med funksjonsnedsettelser. Vi bestemte oss for å synliggjøre aktører som allerede har tilrettelagte tilbud på Barnas dager. Selv om ikke alle barn kan gjøre alle aktivitetene hos oss, er det viktig at alle barn kan gjøre noe.

Samtidig kjente vi på et stort behov for å diskutere hvordan vi kan endre strukturene som holder barn med funksjonsnedsettelser utenfor. Jo mer vi lærte, desto tydeligere ble det at det ideelle og offentlige er nødt til å snakke bedre sammen. Derfor valgte vi å arrangere to fagseminarer: Ett rettet mot frivillige i idretten og ett mot andre som jobber med barn og fritid.

Det er mange barrierer som holder barn utenfor. Noen av dem kan løses ved å endre offentlige strukturer, øke samhandlingen og bevilge penger til ulike tiltak. Andre barrierer sitter i hodene våre. Fordommene våre holder barn utenfor. Vi tenker at Lisa (8) ikke kan bli med vennene sine på dansekurs fordi hun sitter i rullestol. Det passer ikke for Lisa, hun burde heller lære seg å sy eller male. Vi tenker at Mohammed (13) ikke kan være med klassen på ski fordi han har en synshemming. Det blir for vanskelig, og tenk så glad Mohammed blir når han heller får spise boller på lærerværelset.

De færreste av oss diskriminerer barn på denne måten med vilje. Vi vil jo bare godt, og vi finner løsninger vi tror passer. Vi glemmer å spørre barna hva de vil, hva de drømmer om og hvordan vi kan tilrettelegge for at de kan være med. Vi må slutte å se på barn med funksjonsnedsettelser som barn med spesielle behov. For alle barn har akkurat de samme behovene for fellesskap, lek, læring og trygghet.

Barnas dager ble dessverre utsatt. Men vi er stolte over at vi har satt inkludering av alle barn på dagsorden. Vi har lært, konfrontert egne fordommer og startet dialogen, men selve arbeidet gjenstår. Blir du med?