Har du styrke nok?

  Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

blogg

Hilde Anita Sandvoll er fysioterapeut/personlig trener og skriver jevnlig om livsstil og helse. Hun er administrerende direktør for Stamina Trening.

Det kan tilsynelatende virke som at vi driver med mye styrketrening, men det stemmer ikke. En nylig publisert undersøkelse viser at kun én av tre nordmenn følger anbefalingen fra Helsedirektoratets om å trene styrke minst to ganger i uken.

Vi må ikke bli sterke som en bjørn, men sterk nok til det livet og den hverdagen vi ønsker oss. Det vil kreve økt egeninnsats, så mitt spørsmål er om du har regelmessig styrketrening på din agenda?

Uansett alder må vi og bør vi trene styrke regelmessig. Det som må tas med er at en 50- og 60- åring, uavhengig av kjønn, har mer behov for styrketrening for å ha en god hverdag, enn en person på 30 eller 40 år. Når man er i aldersgruppen 50 pluss, svekkes muskelstyrken samtidig som det skjer store endringer i hormonsammen- setningen i kroppen.

Styrketrening bør også benyttes aktivt for forebygging av muskel- og skjelettplager hos eldre. Visste du at to tiårs tap av styrke og muskelmasse hos eldre kan gjenvinnes etter to måneder med styrketrening, ifølge Helse- direktoratet? For fakta er at det ofte ikke er utholdenheten vår som settes på de store prøvene etter hvert som vi blir eldre, men styrken vår vil bli utfordret på hverdagslige aktiviteter, som alt fra å bære handlenett til å gjøre husarbeid.


iBevegelse!

«Litt kan bety alt!»

«Snøen daler ned ute og jeg har pakket bort siste esken med julepynt. Et nytt år fylt med muligheter ligger klart.»


Derfor må vi trene styrke! Det handler ikke om forfengelighet eller om utseende, det handler om å istandsette seg selv til en bedre hverdag uansett alder. Her er fem gode grunner til hvorfor vi må prioritere styrketrening;

1. Fra du er 30 gjør aldringsprosessene at du gradvis mister muskelmasse. Jevnlig styrketrening forebygger tapet av muskelmasse.

2. Styrketrening bidrar til forebygging og behandling av livsstilssykdommer som diabetes, fedme, metabolsk syndrom, hjerte- og karsykdommer.

3. Selv moderat styrketrening reduserer risiko for skader.

4. Økt muskelmassen bidrar til å beskytte indre organer i kroppen din og øker forbrenningen.

5. Forebygger muskel- og skjelettplager, og reduserer risikoen for beinskjørhet.


iBevegelse

«Hildes fire grep for en helsefremmende hverdag»

Hverdagslykke for meg er å skape en hverdag der arbeid og påfyll i form av møter med andre mennesker og fysisk aktivitet gir energi. Hva er det beste med hverdagen din?


Med så mange og gode grunner for å trene styrke er det bare å sette styrketrening på dagsorden. Men hvor mye skal til for å få en helse- og treningseffekt?

Hvor mye er nok? Helsedirektoratets anbefalinger gir en god rettesnor og den anbefalingen er minst to halvtimer i uken. Med litt tålmodighet, realistiske målsettinger og et oppsett av gode basisøvelser vil du etter kun kort tid se resultatet. Søk gjerne profesjonell hjelp for å sette opp et styreprogram for deg og dine behov.

Styrketrening gir ofte betydelig økt muskelstyrke, alt fra 20–30 prosent, og mer enn det. Det positive er at denne evnen til å øke styrke og muskelmasse i liten grad endres selv om du blir eldre.

Jeg anbefaler alle å trene styrke regelmessig, det vil bidra til å bygge opp grunnstyrken og balansen. I tillegg garanter jeg at du får mer glede av de andre aktivitetene dine og ikke minst vil du få mer kraft til hverdagen.

Det som kreves av deg for å høste dette resultatet, er at du gjør to ukentlige styrkeøkter til en livsstil!


iBevegelse:

Slik unngår du at treningen stagnerer

Har du kjent på følelsen av at treningen din stopper opp, det blir ingen fremgang og motivasjonen daler? Her er de gode rådene for å komme videre.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

blogg