Leif-Arne Sætrum har i sine to innrykk i iTromsø 7. og 14. oktober i år (samme artikkel) trukket fram en sammenblanding av ulike for og motforestillinger angående den nye forbindelsen som er vedtatt skal gå over Håkøya. Sætrum trekker også fram i artikkelen at ledende lokale byråkrater kaller seg selv for å være fremtidsrettede og de skaffer seg fordeler på fellesskapets regning. Sætrum sier videre at i utlandet kalles slike involverte byråkrater for å være korrupte.

Hva han egentlig mener her om de lokale byråkrater avstår jeg fra å kommentere.

Sætrum viser også til at de som i første rekke har hyllet Håkøyforbindelsen i store ordelag og som vil ha fordel av en slik forbindelse, er eiendomsbesittere og utbyggere mellom Håkøybotn og Eidkjosen. Nord-Gruppen as er en slik eiendomsbesitter i området og har naturligvis interesse i å stå som utbygger av den nye bydelen Skavelva i Håkøybotn. Dette på lik linje som Sætrum med sin bopel på Åsland på Kvaløya har interesse i å trekke fram sine argumenter for å velge brualternativet Selnes-Langnes, et alternativ som imidlertid ble forkastet av kommunestyret.

Nord-Gruppen AS er en videreføring av den gang nordnorges største entreprenørselskap A/S Nordbetong. A/S Nordbetong sto som utførende entreprenør for alt av blokk- og rekkehusbebyggelse, blant annet på Håpet, Kroken sør, Lunheim og deler av Stakkevollan og har i tillegg stått som utførende entreprenør for en betydelig oppføring av ulike næringsbygg og anlegg i Tromsø by og i landsdelen for øvrig opp gjennom årene. Nord-Gruppen as mener Skavelva-området med sin sørøstre beliggenhet er noe av de beste områdene for bygging av ny bydel på Kvaløya. Dette har vi heller aldri forsøkt å legge skjul på.

Nord-Gruppen AS har over mange år arbeidet med planene å kunne realisere Skavelva-området som ny bydel, en bydel som vil kunne huse 5.000-6.000 nye innbyggere. Som Sætrum sikkert vet, er vår eiendom i Skavelva-området vedtatt og tatt inn i arealdel for den nye kommunedelplanen. Dette innebærer at eiendommen kalt Skavelva i en merknadsrunde nå legges ut på ny høring, og vårt arbeid med oppstart på områderegulering vil bli igangsatt så snart eiendommen er konsekvensutredet og vedtatt.

Skavelva som ny bydel i Håkøybotn på Kvaløya har ingen direkte bindinger til en ny forbindelse via Håkøya og kan derfor leve godt med en ny forbindelse annet sted, eksempelvis over Selnes-Langnes.

Så tilbake til Håkøyforbindelsen og Selnes-Langnesforbindelsen hvor den kostnadsmessige fremstillingen for de to traseene har vært brakt til media på en slik måte at Håkøyforbindelsen ville komme dårligst ut.

For rundt tre uker tilbake i tid hadde førsteamanuensis i finans ved Norges Handelshøyskole og UIT, Espen Sirnes, en artikkel som gjaldt kostnadsberegningene som Statens vegvesen hadde gjort ved de to forbindelsene Håkøya og Selnes-Langnes. Sirnes oppdaget en betydelig regnefeil i kostnadsberegningen da han gikk gjennom kommunedelplanen og konsekvensutredningen som Statens vegvesen hadde brukt to år på å utarbeide og det til en utredningspris på 10 millioner kroner.

Regnefeilen var på hele 1,4 milliarder og hvor en retting av feilen medfører at Håkøyforbindelsen egentlig går med overskudd. Likeledes mener Sirnes at Statens vegvesen kan ha oversett hele 6 milliarder i positive ringvirkninger med at det åpnes for boligbygging på store områder på Kvaløya. Skavelva boligområde er et slikt stort område som vil kunne gi Tromsø kommune slike positive økonomiske gevinster og ringvirkninger som Sirnes viser til.

Ved ny forbindelse over Håkøya vil avstanden for all biltrafikk som skal til Tromsøya og som kommer fra yttersida av Kvaløya over Eidkjosen bli forkortet med syv kilometer, og for trafikken som kommer fra Senja og fra innlandet via Malangen/Ryaforbindelsen vil avstanden bli forkortet med åtte kilometer. Avstanden fra Skavelva og til den nye forbindelsen over Håkøya vil være en kilometer. Det blir også kortere kjørevei for all biltrafikk fra og med Åsland og videre sørover forbi Eidkjosen. Avstanden fra Åsland og fram til bruhodet på Kvaløysletta er cirka 5 kilometer, mens avstanden fra Åsland og fram til Håkøya-tilknytningen på Kvaløya vil være cirka 2,8 kilometer.

Nåværende bru over Sandnessundet vil også i fremtiden være dimensjonert både for seilingshøyde, fartøysdybde og bredde. Seilingstrafikken vil med andre ord ikke kunne øke til større fartøyer enn de som i dag seiler gjennom Sandnessundet. Dagens bru over Sandnessundet har trafikkapasitet langt inn i fremtiden til all ferdsel som kommer nordfra på Kvaløya og fra de øvrige øyer og fra området Strand/Kvaløysletta. Flaskehalsen ligger i tilknytningsveiene både på Kvaløysiden og på Tromsøysiden.

Sætrums skriver at Eidkjosen-området næringsmessig vil være innestengt mesteparten av arbeidsdagen hvis deler av den nåværende og fremtidige trafikken skal gå over Håkøya. Denne synsingen er urimelig og feil og uten reelle holdepunkter og for øvrig noe som jeg avstår fra å kommentere ytterligere.

Den delen av infrastrukturen herunder (brann, redning og syketransport mv.) vil naturligvis bli bygget ut både på Tromsøya og på Kvaløya i takt med oppkomme av nye bydeler både på Kvaløya og på andre bynære boligområder. Den sikreste transportveien for slike utrykninger vil være gjennom tunneler. En kan stille spørsmål om hvordan byen Tromsø hadde utviklet seg dersom Tromsøya ikke hadde vært perforert av tunneler i alle retninger, og en kan stille spørsmål ved hvordan byen vil kunne utvikle seg videre dersom nye tunneler på Tromsøya ikke bygges i fremtiden? I det kommende statsbudsjett for 2016 er det bevilget 2,5 milliarder kroner ekstra til forsering av nye tunnelprosjekter i Norge, kanskje noe av disse midler kan påskynde prosjekteringen av tunnel via Håkøya?

Utbygger for Skavelva boligområde vil måtte delta i oppbyggingen av infrastrukturen som kreves når nye boligområder etableres, for øvrig vilkår som blir satt i konsekvensutredningen og videre tatt med i områdereguleringen.