For Høyre er det viktigste med en ny forbindelse til Kvaløya at vi løser trafikkproblemene og at vi gir kommunen mulighet til å vokse og utvikle seg. En Kvaløyforbindelse over Håkøya gir mulighet for å bygge ut store boligarealer sør på Kvaløya.

En parallell bru til Kvaløya via Selnes, noen hundre meter fra den eksisterende Sannesundbrua, løser ikke trafikkproblemene på Kvaløya og utvikler ikke Tromsø kommune. Om 10 år, hvis en parallell bru over Selnes står ferdig, er jeg overbevist om at man vil angre på det valget som nå ser ut til å bli tatt. Derfor ønsker Høyre en ny Kvaløyforbindelse over Håkøya.

Før valget i høst var den en bred politisk enighet om at en ny Kvaløyforbindelse burde gå over Håkøya. Etter at Arbeiderpartiet ved Kristin Røymo i spissen, også i denne saken har snudd, er Tromsøpolitikken igjen splittet i to.

Et parallell bru over Sandesundet ved Selnes etter B3-alternativet vil bare føre at trafikk-korkene forflytter seg. Trafikken fra gammel bru, ny bru og flyplassen møtes på nytt i en ny rundkjøring vest av Langes flyplass, med den konsekvens at ny trafikk-køer oppstår. Det kommer til å fremstå som et stort paradoks, hvis dette prosjektet realiseres.

I Breivika vil trafikkproblemene forsterkes ved etablering av et nytt tunnelinnslag i området ved den botaniske hagen, med kryssløsningene i store arealkrevende rundkjøringer i dagen. Man trenger ikke være ekspert til å forstå at miljø- og trafikkproblemene bare blir større i Breivika.

Her vil den nye Tverrforbindelsestunellen komme ut i dagen rett sør for Postterminalen, der det skal etableres nok en ny rundkjøring. Dette er et bedre alternativ en tidligere foreslått, men medfører at all tungtransport til Langnes næringspark må tråle seg gjennom alle rundkjøringene fra tunnelinnslaget og nordover for å levere varer.

I Tromsø er den foretrukne kryssløsningen fra fagmyndighetene rundkjøringer. Det er mange fordeler med rundkjøringer, men de tar veldig mye plass i en by. Ved ensidig trafikk i rundkjøringer, fungerer de heller ikke godt for å ta unna store trafikkmengder. Breivika er nå en stor trafikkmaskin og har de største køproblemene, sett fra næringslivets side. Disse vil bare bli større med de anbefalte løsningene fra Statens vegvesen.

Tromsøs trafikkutfordringer kan løses gjennom planskilte kryss. I dag har vi ett planskilt kryss i Tromsø! Det er på avkjøringen på eksisterende Tverrforbindelsen til Universitetet og idrettsanleggene på Templarheimen. Det burde vært etablert flere slike kryss i Tromsø, både i Breivika og i Giæverbukta. Ved realiseringen av ny Tverrforbindelse burde det vært etablert planskilte kryss inne i fjellet mellom Tromsøsundtunellen og den nye Tverrforbindelsen. Trafikken på vei til Tromsøya gjennom Tromsøsundtunellen burde kunne krysse direkte inn i ny tverrforbindelse under bakken i planskilte kryss, uten å gjøre opp i rundkjøringene i Breivika.

I Giæverbukta burde den nye Tverrforbindelsen på samme måte knyttes sammen i planskilte kryss med den nye Kvaløyforbindelsen. Når kommunestyret i august fattet vedtak om å realisere ny Kvaløyforbindelse over Håkøya, vedtok kommunestyret også at det skulle utredes planskilte kryssløsninger mellom tunnelene. Det har ikke fagmyndighetene tatt seg bryet å utrede.

Splittelsen omkring dette samferdselsprosjektet medfører politiske risiko for Tromsøs nye transportplan og realiseringen av den. Dersom det skulle bli en bred politisk enighet om planen og ikke minst finansieringen av den, må det forhandles om gode fremtidsrettede løsninger. Nå ser Kvaløyforbindelsen ut til å være fanget av Rødt og SV i et alternativ som bare skaper nye fremtidige problemer.