Jeg er ikke fagutdannet innen musikk og pedagogikk, men jeg har stor glede av mangfoldet i samfunnet. For meg som for så mange andre er sang en viktig del i livet. Jeg snakker om sang i felleskap. I nærmiljøet, i samhandling med familie og venner, barn, eldre og andre rundt meg.

Sangen representerer så mye. Den knytter sammen aldergrupper, fra babyer til de aller eldste som gjenkjenner sanger fra sin ungdom -selv om de ikke gjenkjenner sine omgivelser. Man kan synge sammen på tross av språk, etnisitet, kjønn, legning, eller sosial status. Den er felleskapsdannende, stressnedsettende, kunnskapsfremmende. Den er historie, kultur og gir en økt produksjon av Oksytocin som også er kjent som «velvære-hormonet» fordi det også er assosiert med kjærlighet og sosiale interaksjoner.

Jeg synger i Kammerkoret Ultima Thule med en dirigent som mange i Tromsø har kjennskap til; Ivar Solberg. Ivar er en fantastisk inspirerende, inkluderende og kunnskapsrik dirigent. Aldersspennet i koret er fra rundt 30 til 80 år og vi er stadig på jakt etter flere sangere.

Vi synger alt fra klassisk, viser, kirkemusikk og Opera.

I neste uke, 18 oktober – 21 oktober, er vi med på Arctic Opera Festival i forestillingen Ramsalt. Denne forestillingen har den uventede blandingen av kontinental opera oversatt til nordnorsk språk og miljø, og vil garantert løfte humøret.

I fjor oppdaget Ivar et hull i tilbudet i Tromsø og lagde «Swinging Christmas», en julekonsert som ble mottatt med jubel fordi det finnes for få tilbud som inkluderer alle i familien, og som heller ikke inneholder religion. Vi gjentar suksessen i år, og har konsert lørdag16 desember på Ishavshotellet.

-Når man ikke stiller krav til utdanning innen musikk til de som skal undervise faget. Vannes faget ut. Når det ikke stilles krav til innhold, vannes innholdet ut.

I 2003 sluttet man å ha musikk som obligatorisk fag i lærerutdanningen. Jeg og mange med meg tror at om man ikke setter opp spesielle føringer på hva som skal være med i utdanningen av lærere og innhold i timene, så kan man heller ikke forvente at undervisningen blir topp. Hvis man også tar i betraktning at timeantallet over tid har blitt redusert fra 20 til 12 prosent, så sier det jo seg selv at utviklingen ikke er ultimat.

I en undersøkelse Framtida.no og Pirion har gjennomført, viser det seg at bare omkring halvparten av norske barneskoleelever synger hver dag på skolen. 80 prosent synger minst en gang i uka.

Man diskuterer nå vold i skolen, metalldetektorer, og bruk av overvåkingskameraer. Mobbing er et vedvarende problem. Nettrolling og mye fokus på det upersonlige internettet, viser at vi lever i et samfunn hvor man har mistet mye av den daglige sosiale dialogen. Når både praksis og forskning viser at sang styrker felleskap, hjelper med integrering, får frem følelser, øker konsentrasjon og læreevne. Gir glede, mestring, og demper stress. Hvorfor klager man da på at noen lager et (hyle)kor for å synge ut om dette?

Av og til må man bråke litt for å bli hørt. Sangere er ikke de mest brautende av folk. Det er tydelig at dette engasjerer, og at et forum har vært savnet. Det uttrykkes innad i gruppa ang. tilbakemelding fra skoleverket, som det refereres til av direktoratet, at sang faktisk har blitt glemt tilføyd i skriv innsendt på utforming av overordnet plan. Av hvor mange vet jeg ikke, men det virker som om alle som representerer forskjellige instanser har positiv holdning til at sang nå kommer på dagsordenen. Skoleverket er overlesset av krav og prosedyrer rundt de realfaglige fagene. Sang har ikke hatt fokus.

Når det er sagt, er jo dette en av de fine tingene med Torbjørn Rød Isaksens nye grunnlov. Den skal forenkles. Men bekymringen er jo at om ting høvles for mye, så blir det jo mindre og mindre igjen. Dette vet alle som har hørt Alf Prøysens kjente og kjære «Julepresangen».

Musikk i Skolen, som er landets største og eldste interesseorganisasjon innenfor området, mener tiden nå er overmoden for å konkretisere, og vil nå anmode departementet om et møte med mål om å diskutere både kortsiktige og langsiktige løsninger for musikkfaget. Torstein Tvedt Solberg (A) har stilt skriftlig spørsmål til kunnskapsministeren, hvor han etterlyser tydelige signaler på hvordan dette er sett løst fra kunnskapsministeriets side.

Svein Kåre Haugen, rektor ved Steinkjer kulturskole har tidligere fremmet en tanke om å integrere Kulturskolen som en del av grunnskolen.

Mulig dette er en idé som bør tas videre.