Mack Bryggeri i Tromsø lanserer denne sommeren et nytt produkt, svartøl. Navnet er Hexenschuss Schwarzbier, som betyr Hekseskudd Svartøl. Ølet knyttes til trolldomsforfølgelsen i Tyskland. Som reklame benyttes brente hekser.

I to nylig publiserte artikler kan man lese at svartøl nå produseres av Mack Bryggeri i Tromsø. Den ene artikkelen har overskriften ’Brygger svartøl for første gang’ og ble trykt i avisen iTromsø 15. juli 2015. Den andre artikkelen har overskriften ’Forsket seg fram til heksebrygg’ og ble publisert på Universitetet i Tromsøs hjemmeside 19. juli 2015. Begge artiklene vektlegger positive smaksegenskaper ved det nye ølet, og understreker at utviklingen av svartølet har tatt lang tid. Jeg har imidlertid ut fra innholdet i disse to artiklene noen kommentarer til den måten produktet markedsføres på, og vil i det følgende utdype dette litt nærmere.

Hovedgrunnen til at jeg reagerer på de ovennevnte artikler, er den forbindelsen som konstrueres mellom øl og hekser. Hekser er jo et tema som naturlig omfattes med interesse av mange mennesker. Det oppfattes som sensasjonelt at mennesker i Europa ble brent på et bål for angivelig å ha utøvd trolldom noen få hundreår tilbake i tid. Imidlertid finnes i utgangspunktet ingen naturlig forbindelse mellom øl og hekser, så derfor må en slik link skapes. I det aktuelle tilfellet er dette gjort på to måter. For det første trekkes de historiske trolldomsprosessene på 1600-tallet inn i bildet. Man går til et land der alvorlig trolldomsforfølgelse fant sted, nemlig Tyskland, og finner en by med svært omfattende forfølgelse, nemlig Bamberg. Så hentes det malt til Tromsø-ølet nettopp derfra. For det andre har det nye ølet fått et produktnavn der ’heks’ er en del av ordet, nemlig Hekseskudd. Her har man i stedet for å bruke det norske ordet valgt å bruke det tyske ordet Hexenschuss, trolig for å opprettholde assosiasjoner til Tyskland som hekseland.

Det opplyses i en av artiklene om at mer enn 800 mennesker ble henrettet under trolldomsforfølgelsen i Bamberg, og at kun fire kvinner overlevde. I tillegg informeres det om at folk i denne byen drakk svartøl. Her vil jeg bemerke at det gjorde man andre steder i Tyskland også, slik at grunnen til at Bamberg trekkes fram, helt klart er dens status som hekseby. Argumentet for å hente malt fra Bamberg til svartølet som Mack produserer, er de omfattende trolldomsprosesser som forgikk i nettopp denne byen. Det er snakk om kommersiell utnyttelse av skjebnen til svært mange mennesker, særlig kvinner.

Utviklingen av Hexenschuss Schwarzbier, Hekseskudd Svartøl, legitimeres ved ordet ’forskning’, og to universitetsansatte personer intervjues for å begrunne dette. Det brukes som argument at ny forskning ligger bak utviklingen av svartølet, man har forsket seg fram til et nytt heksebrygg. Imidlertid brukes termen ’ny forskning’ her på en fordekt og betenkelig måte. Når det gjelder forskning på trolldomsprosessene i Tyskland, har det lenge vært kjent at det foregikk alvorlige prosesser i byen Bamberg, så dette er ikke nytt. Blant annet har historikeren Hugh Trevor-Roper skrevet om dette i 1967 og historikeren Wolfgang Behringer i 2000. Når det gjelder utprøving av smakskvaliteter for nye typer øl, kan det diskuteres om dette kommer inn under begrepet forskning i det hele tatt.

Salgstrickset som benyttes under markedsføring av det nye svartølet til Mack, er meget spekulativt. Å bruke henrettede mennesker som reklame for å lansere et nytt produkt er nå blitt legitimt, og reklamen blir stueren ved å benytte etiketten forskning. Dette er en lettvint og usmakelig bruk av historien og uttrykk for et helt forkastelig menneskesyn. Jeg har problemer med å se massehenrettelse av uskyldige mennesker velegnet som markedsføringspoeng for øl. I tillegg er navnet Hexenschuss – Hekseskudd valgt som passende for svartølet. Via et språkspill blir det framstilt som en morsomhet at det lages et ’hekseøl’. Også her har jeg vanskeligheter med å se at det er greit å lage et morsomt produktnavn med utgangspunkt i at hekser ble brent. Det er god grunn til å be Mack revurdere hvordan de skal markedsføre sitt nye svartøl, slik at deres reklame ikke kan oppfattes som brudd på grunnleggende etiske retningslinjer.