Mens Nasjonal transportplan kjøles ned og prosjekter i distriktene legges på is for at ikke inflasjon og renter skal løpe løpsk, bygges det kollektivtraseer rundt Oslo som stjeler uhorvelig stor andel av samferdselskronene.

At hovedstaden får et fremtidsrettet kollektivnett er fornuftig, men det merkverdige er at det først og fremst er bygging av infrastruktur i distriktene som er en kraftig trussel mot inflasjon og rentenivå.

Sanseløst milliardbruk i sentrale strøk er derimot rett og rimelig – og tydeligvis ingen trussel mot verken renter eller truende inflasjon. Spesielt hvis reisende kan spare noen presserende minutter.

Tolker vi nyhetsbildet rett, er Follobanen først og fremst en skandale fordi brukerne der ikke sparer de forventede minuttene i januar som følge av tekniske problemer. Selve pengebruken og budsjettsprekken er tilsynelatende kun gjenstand for skuldertrekk. Det er tross alt så lenge siden vedtakene ble gjort, at de opprinnelige summene vel er havnet i glemmeboka.

Det brukes ufattelige 37 milliarder kroner. I sommer ble det vedtatt å gå videre med T-banestrekningen mellom Majorstua og Fornebu for den nette sum av 26 milliarder kroner. Det kan av erfaring fort bli til et galopperende tall med betydelig bremselengde.

Rett nok økes bompengetrykket for innbyggerne med gjennomsnittlig 40 prosent, men her er det også reisende nok til å forsvare bruk av bompenger, på et helt annen nivå enn i distriktene. Stortingsrepresentant Geir Iversen (Sp) har naturligvis helt rett i at paradoksene står i kø. Investeringer i Nord-Norge gjøres for å sikre havner, veier og flyplasser for eksport av nasjonale verdier fra fiskeriene, havbruk, olje- og gassnæringen, mineraler og energisektoren.

Det handler også om innpendling av arbeidskraft og avgjørende infrastruktur for helårig turisme.

Nå kan det tenkes at inntektsføringen skjer i andre deler av Norge, eller verden, men vi tenker at investeringer i råstoffrike Troms og Finnmark er til inntekts ervervelse. Funker ikke dette argumentet, må det være et nasjonalt anliggende å ha aktivitet og folk i nord av geopolitiske årsaker.

Vi har mange viktige samferdselsprosjekter i nord som utgjør promiller sammenlignet med det som svis av på kollektivtransport i Oslo og omegn. Å parkere anleggsmaskiner på grunn av inflasjonsfare er neppe lurt. Forbruksveksten bør stagges for å kjøle ned økonomien, den sammenhengen ser de fleste, men vi kan ikke permittere for fote og sende folk ut i ledighet i stedet for å bygge landet. Gjerne hele landet.