Siden jeg var liten har jeg observert lokalpolitikken, og sett den ene spliden etter den andre.

Tenk om vi, folket i nord hadde klart å samle oss og få bygget Nord-Norgebanen, som ordføreren også støtter i sitt nylige leserinnlegg.

Selv om jeg står langt unna ordfører Gunnar Wilhelmsen politisk, og ikke støtter argumentene hans, er jeg enig i at banen må bli bygget. Hele Nord-Norge, næringsliv, det offentlige, gammel, og ung, vil tjene på Nord-Norgebanen av forskjellige grunner.

Selv må jeg ofte reise til Oslo på politiske arrangementer, og for meg som alltid prøver å velge den mest miljøvennlige reisemåten, så er det utrolig slitsomt å måtte først reise timer med buss for å kunne ta tog videre. På min neste reise til Oslo blir jeg nødt til å bestille flybilletter fordi buss og togtidene ikke samsvarer, det er urettferdig at bare fordi man bor i Nord-Norge mister man retten til å reise bærekraftig.

VIL HA JERNBANE: Isak Brox Krane (14). Foto: privat

Hvis vi skal håndtere klimaendringene som kommer så er en togstrekning til Nord-Norge nødvendig

På grunn av den kollektive underdrivelsen av klimakrisa, så er tanken om klimaendringer redusert til noe fjernt og lite i de flestes hoder, men den er mye nærmere enn det folk tror. Her i Nord-Norge, hvor vi vil bli spesielt hardt rammet av klimaendringer, er det ekstra viktig at folk innser hvilke grep som må tas, og at vi trenger innovative løsninger slik som Nord-norgebanen.

Vi vil måtte ofre mye av vår nåværende levestandard for å nå klimamålet, men selv med nedsatt forbruk vil vi trenge import og eksport til og fra Nord-Norge. I et klimanøytralt samfunn holder det ikke med tungtransport, da er man avhengig av at all frakt skjer via tog eller andre grønne løsninger.

Nord-Norgebanen vil gjøre at Nord-Norge blir mer attraktivt å flytte til på grunn av flere jobbmuligheter og at denne togstrekningen vil være gjødsel for et voksende næringsliv.

Når det kommer til prislappen på denne togstrekningen, så kan de antatte 120 milliardene høres mye ut, men man må ikke glemme at regjeringen valgte å bruke hele 35 milliarder på Follobanen, som bare er 22 kilometer i lengde, noe som ikke er mye i forhold til de 375 kilometerne som Nordnorgebanen kan ende opp med å bli.

Det er enkelt å tro at å bygge dette vil gå på bekostning av andre goder i samfunnet, men her i Norge er vi så heldig at vi her verdens største bankkonto å benytte oss av. Oljefondet har i flere tiår bygget seg opp på inntekter fra fossile drivstoff, og nå er det på tide at man bruker deler av disse pengene på grønn infrastruktur. Oljefondet er til for å hjelpe fremtidige generasjoner, og akkurat Nord-Norgebanen ville vært en fantastisk investering for fremtidens Nord-Norge.

Til neste år er det hundre å siden stortinget for første gang vedtok å bygge togstrekninger i Troms, siden da har lite blitt gjort for å i det hele tatt utrede Nord-Norgebanen. Når en sak har vært på bordet så lenge, men ikke blitt vedtatt, er det eneste som kan få den gjennom at folket i nord legger all splid til side og setter denne saken øverst på agendaen.

Det hadde vært tøffere enn toget om vi fikk til dette, til tross for at vi har ulike grunner for det.