Har vi det verste foran oss?

Med den kostnadsveksten og generelle prisstigningen det siste året og som forventes, vil det bli ubehagelig dyrt å bo i Tromsø enten man eier egen bolig, leilighet eller leier.

Dette har også sammenheng med store kommunale investeringer med betydelige gebyr- og avgiftsøkninger i tillegg til kraftig økning i rentenivået og ytterligere forventet renteøkning det nærmeste året. På toppen av dette kommer bompengene som blir svært merkbar.

Dette vil utvilsomt resultere i at den økonomiske levestandarden for de aller fleste vil synke de nærmeste årene når man bor i Tromsø.

Konsumprisindeksen viser en stigning på 6,9 prosent siste året, matvareprisene har steget med godt over 10 prosent og boliglånsrenten vil for mange nærme seg 5 prosent og vel så det.

Kommunal deflator som er basis for kommunal utgiftsvekst er satt til 4 prosent som erfaringsmessig er nedre grense for økning i gebyrene og kommunale utgifter.

Gebyrene til Vann og Avløp vil øke vesentlig mer!

I den allerede besluttede kommuneplan for Vann og avløp er det lagt opp til meget store investeringer fram til 2032 minst 1,95 milliarder kroner. Nye investeringer i sektoren vil øke svært mye fram til 2032 på grunn av bant annet pris- og kostnadsvekst i årene fremover, men også på grunn av utskiftinger, fornyelser og villere klima.

Gebyrøkningen var allerede i Tromsø fra 2021–2022 betydelig og over den generelle prisstigningen på landsbasis.

Det er grunn til å frykte en svært kraftig økning av vann og avløpsgebyrene i Tromsø kommende år på grunn av rentestigningen. Når renten stiger med 1 prosent vil gebyrene øke med 7 prosent! Dette betyr at når beregningsrenten øker med 2 prosent som hittil, stiger gebyrene med 14 prosent. Hvis renten stiger mer, øker gebyrene enda mer!

I tillegg kommer den kraftige økningen på andre generelle kostnader som lønn, drift og material/anleggskostnader som har vært svært stor hittil.

Gebyrøkningen i Tromsø er ennå ikke kjent og vedtatt for 2023, men vi må være forberedt på en økning på over 20 prosent når alt skal tas hensyn til.

Dette er en situasjon som mange husholdninger vil slite med å betale i tillegg til alle andre økte utgifter.

Vann og avløpsgebyrene fastsettes av følgende faktorer:

  • utviklingen i generelle driftskostnader så som lønn, kjøp av varer og tjenester m.v.

  • utviklingen av de årlige investeringer

  • utviklingen av rentenivået.

Prognosen for nyinvesteringer er på kr 1,95 milliarder i faste kroner fram til 2032 hvilket er gjennomsnittlig 162 millioner kroner hvert år med cirka likt beløp på Vann og avløp.

Da er det ikke tatt med nyinvestering på cirka 1 milliard kroner i tillegg hvis Miljødepartementet og EU skulle pålegge kommunen sekundærrensing av avløp det vil si tilleggsrensing. Heldigvis på grunn av kraftig strøm på begge sider av øya, har vi hittil fått unntak fra dette, men det kan komme!

Det er derfor grunn til å frykte og være alvorlig bekymret for gebyrøkningen i årene fremover og virkningen på folks økonomi. Dette vil bli en svært merkbar og ubehagelig opplevelse for de fleste.

Det er spesielt bekymringsfullt at en slik utvikling faller sammen med store økonomiske belastninger som følge av:

  • stigende rentenivå -2-3- renteforhøyelser det neste året.

  • sterkt stigende råstoffpriser og byggekostnader

  • sterkt stigende matvarepriser

  • sterkt stigende drivstoffpriser

  • bompengekostnader i Tromsø som vil øke kraftig annethvert år fremover.

  • høyt og økende levekostnadsnivå i Tromsø.

  • høye boligpriser i Tromsø

Vann og avløp er en selvkostenhet hvor alt av utgifter skal dekkes av de årlige gebyrene, såkalt selvkostøkonomi.

Det er grunn til å være sterkt bekymret for den store belastningen som gebyrene vil medfører for alle beboere i Tromsø.

Denne bekymringen er blitt enda sterkere med det vi nå ser.

Det er derfor fullt ut forståelig at mange som har mulighet til det ser etter bo- og arbeidssted i andre kommuner. For slike kan den økonomiske levestandard forbedres betydelig. Vi har sett at noen har gjort slike valg og trives med det.

I denne sammenheng kan det også være ønskelig at politikerne får anledning til mer grundig å sette seg inn i prioriteringene og mer direkte påvirke planene til Vann og avløp.

En mest mulig effektiv drift og påvirkning av ambisjonsnivået kan også være naturlig.

Dette kan etter Høyres oppfatning mest hensiktsmessig skje ved at etaten Vann og avløp omorganiseres til K/F med eget styre.

Huseiernes Landsforbund mener også at en slik omorganisering av sektoren Vann og avløp best kan ivareta kostnadsutviklingen og effektiviteten gjennom omdannelse til kommunale foretak.

Dette er gjort for flere sentrale tidligere etater i Tromsø kommune noe alle parter har vært godt tjent med og er vel fornøyd med. Her skal bare nevnes Remiks AS og Tromsø brann og redning