Jeg har siden jeg flyttet til Tromsø vært fornøyd med busstilbudet byen har å tilby, men mine rosefargede briller ble fort røde etter å ha flyttet inn i traseen til linje 40. Dette er ikke en kritikk til hele tilbudet i Tromsø, da jeg fremdeles er fornøyd med alle andre lokale ruter enn 37.

I en by som omtaler seg selv som Nordens Paris, er også et strålende kollektivt tilbud et krav. Byen kryr av studenter og eldre, som verken har råd, helse eller tid til å ha en bil, som er avhengige av kollektiv transport.

Det skal sies at jeg er fra Stavanger, med et tilbud døgnet rundt, men Tromsø har noe å se etter der. For øyeblikket drives det med innføring av busstrasé som påvirker mer enn tre bussruter på en daglig basis, og hva har de gjort der? Funnet en alternativ rute som ikke påvirker bussens tider og fremdeles får folk fra punkt A til punkt B.

JULEØNSKE: Forfatteren bak leserinnlegget Kristina Williamson ønsker seg et bedre busstilbud i Tromsø til jul. Foto: Privat

Etter sommerens spørreundersøkelse om hvordan forbedre ekstrabussen, skulle en antatt at denne skulle forbedres, men tvert imot. Tilbudet som var ønsket at skulle utvides, ble strammet inn. Det går verken busser etter 15:30 på lørdager, eller noen på søndager. Det har heller ikke blitt tatt i betraktning det mest etterspurte kravet: buss som går etter 18:00.

Forventer Troms Fylkestrafikk at halve Sørøya ikke skal ut på kveldstid? Jeg hadde hatt en forståelse for dette tilbudet om det kun var midlertidig, men dette skal vare i over ett år. Hva med studenter som har undervisning til 18:00? Hva med ungers fritidsaktiviteter? Det forventes at alle har bil i en tid der drivstoff og strøm tar opp halve lønningen.

Det er tungt og sørgelig at det lokale tilbudet ikke tar hensyn til lokale behov. Det er deres egen legitimitet og samfunnets tillit til dem som svekkes. Som i debatten om stortingspolitikeres lønn, ønsker jeg at disse som bestemmer disse rutene skal først leve som oss. Ingen bil, dårlige ledd og bo på Røstbakktoppen.

De sier de ikke har mulighet til å gi et fullverdig tilbud, men de har klart bedre før. Jeg ser ikke bort fra at det alternative tilbudet kunne vært ingen ekstrabuss i det hele tatt, men jeg føler at tilbudet vi har fått spytter oss i fjeset.

Om jeg vil så kan jeg gå i 20 minutter for å ta ukeshandelen, men det er ikke noe jeg burde trenge å gjøre på en øy med omkrets på 30 km. Det er et utrolig privilegium å kunne komme med kritikk til et busstilbud, for det er dårlig med kollektivt tilbud i distrikts-Norge, men dette promoterer bilsentriske nabolag.