Jeg trodde at da bomring ble innført, så skulle alle som kjører bil, betale for bompenger, uavhengig av hvor du bor på Tromsøya. Altså alle eller ingen.

Så viser det seg at innbyggerne i sone 1 kan kjøre halve øya rundt uten å betale. Hva er det slags dugnad for miljøet!?

Og hvem bor i sone 1? Som regel ikke en alenemor med flere barn hun skal kjøre hit og dit i en sliten bil, i den grad hun har en bil. Elbil kan hun bare drømme om.

I sone 1 bor mange fra middelklassen, med to inntekter og gjerne et par strøkne elsykler og smart bil de kan manøvrere seg raskt og trygt mellom alskens butikker og andre tilbud, som idrettshaller og offentlige bygg. Skal de bevege seg utenfor sonen, henter de fram (el)bilen fra garasjen. Så klart er bomring helt greit for dem.

I mitt nabolag kan vi kjøre til en butikk og ingen idrettsanlegg, før du treffer på bommen. Det blir å merkes på økonomien til mange, spesielt om man har stram økonomi og unger som trenger transport til aktiviteter, som gjerne ligger i sone 1.

Når politikere i Tromsø forsvarer stor sone 1 med at «vi kan ikke bygge bommer i hagene til folk», er det klart et svar som kan provosere ytterligere. Nå er det ikke så mange på Håpet, på Stakkevollan eller i Kroken som har store hager å by på, men uttalelsen bygger ikke akkurat bruer.

Et nylig oppsatt monsterhotell, på trygg avstand fra sone 1, men midt i fleisen på mange andre, i tillegg til en historie med storstilt bygging, samt planer, som spiser av natur så vel som nabolag, gjør ikke politiker-svaret bedre.

Ja til klimavennlige løsninger, men da må det jo praktiseres på en mer spiselig måte enn hva som nå skjer i Tromsø. Nå er det jo i stor grad oss utenfor sone 1 som skal finansiere grønne prosjekter fremover, som alle, også de i sone 1, skal dra nytte av.

Bomringen tvang seg fram, men den har bommet bredt på målgruppene.

Hadde buss vært gratis, eller kostet minimalt, så kunne flere utenfor sone 1, tydd til det. Også som et plaster på såret. Det ville jo ført til mer miljøvennlig transport og mindre forurensning, som jo er uttalte mål med bomringen. I tillegg ville innbyggere som opplever at de får bompenger tredd over hodet, kanskje blitt litt blidere.

Men mange har ikke råd til buss, fordi prisene er altfor høye og ikke redusert i takt med innføring av bompenger.

Tenk Tromsø har nok tenkt mange miljøvennlige tanker (og få sosiale) når de innfører bomring, men nå haster det med å overføre disse til konkrete handlinger, som gratis/rimeligere buss og krympe sone 1, slik at flere innbyggere der også kan bidra i miljødugnaden.