Forrige lørdags lederartikkel fra iTromsø sier mye klokt om matsvinn. Alle må bidra for å redusere matsvinnet, og selv i våre egne hus har vi en stor jobb å gjøre.

Det blir likevel ikke helt riktig når iTromsø skriver at den største muligheten til å redusere svinnet ligger i våre egne kjøleskap. Det stemmer at husholdningene er den største enkeltposten i statistikken over matsvinn. Men det meste svinnet skjer imidlertid før maten kommer dit. Litt over halvparten av matsvinnet kommer fra matindustri, dagligvare, grossist, servering og kiosker.

Viktigst av alt er at noen aktører har stor innflytelse på hva alle andre gjør. Her har dagligvarekjedene et spesielt stort ansvar, fordi de har stor innflytelse både på matprodusenter og på oss forbrukeres matinnkjøp.

Butikkene bestemmer hva og hvor mye som skal produseres og importeres. Hvor store pakker de selger, hvor de plasserer varene og hvilke volumer de velger å pushe på kundene er avgjørende for omfanget av matsvinn i Norge.

Vi kjøper mer enn vi klarer å spise, og dagligvarene er godt klar over det. De tjener mye penger på at vi fortsetter som i dag. Samtidig finnes det få alternativer for å unngå de store matvaregigantene, være seg direktesalg fra bønder eller frittstående matbutikker.

Redusert matsvinn i husholdningene vil nemlig ha en pris for dagligvarekjedene. Derfor mener Fremtiden i våre hender at frivillige ordninger ikke fører til nok reduksjon av matsvinn, særlig fordi frivillige ordninger åpner for at noen reduserer sitt svinn ved å skyve det over på andre. En matkastelov vil derimot pålegge matbutikkene å ta grep som gjør at husholdningene ikke kjøper mat som blir kastet.

Mer løsvekt, mindre pakker, mer nedprising fram mot utgangsdato, mindre volumer i hyllene og færre kyniske fristetilbud er noen av virkemidlene som vil ha effekt på matsvinnet. For at disse skal komme på plass må vi gjøre kasting av spiselig mat dyrere for bransjen.

Vi vet at butikkene er gode på å styre forbruket til kundene sine. Et betydelig kutt i matsvinnet hos forbruker ville i dag betydd et betydelig fall i inntektene for dagligvarekjedene. Vi trenger en lov som snur på dette bildet.

I den frivillige bransjeavtalen om matsvinn som dagligvarekjedene er med i, står det at partene skal bidra til at matsvinnet reduseres i alle ledd, hele veien fra jordbruket til husholdningene, og at matsvinnet i gjennomsnitt skal halveres innen 2030. Men matsvinnet har kun gått ned seks prosent i husholdningene fra 2015–2020. Dette greier altså ikke bransjeavtalen å løse alene.

Vi er også redd reduksjonen i matsvinn hos bransjen er i ferd med å flate ut. Bransjen skulle ha 15 prosent mindre matsvinn i 2020 for å være i rute til 2030, men i 2021 var de fortsatt på 14 prosent.

Butikkene har høstet de lavest hengende fruktene. For at vi skal få handling som monner, må det bli dyrere for bransjen å kaste spiselig mat. Noen butikker har heldigvis klart å redusere mer på grunn av beinhard innsats fra ildsjeler i butikken som brenner for å kaste mindre mat.

Når vi skal løse klimaproblemene så må vi la oss inspirere av disse ildsjelene, og lage insentiver som gjør at alle bidrar, og ikke bare noen få.

Vi trenger sterkere virkemidler for å få alle med oss. En matkastelov vil forplikte alle aktørene i matbransjen til å se sammenhengene. Ledelsen i dagligvarekjedene har lenge vært mot matkastelov. Vi håper det folkelige engasjementet mot matsvinn vil sørge for at matkasteloven blir vedtatt allerede neste år.