I et leserinnlegg denne helga forsøker Arbeiderpartiets samferdselstopp i Tromsø, Tone Marie Myklevoll, å berolige velgerne om partiets standpunkt for ny kvaløyforbindelse. Budskapet beroliger nok ingen.

Bakgrunnen for innlegget er uttalelsene hun kom med i et intervju i midten av juni i iTromsø. «Jeg tror det kan være naturlig å se på om den brua som ligger inne er den løsningen som vi skal ha. Det vil presse seg fram et behov for å utrede saken og se på brua på nytt … Er det naturlig å ha den brua der?», spurte Myklevoll.

Uttalelsene satte fyr i samarbeidspartner Senterpartiet, som rykket ut i herværende avis og forsikret om at de fortsatt vil kjempe hardt for ny kvaløybru. «Hvis Kvaløyforbindelsen nå står i fare, så henger Senterpartiets støtte til Tenk Tromsø-prosjektet og bompenger i en tynn tråd», uttalte gruppeleder Mats Hegg Jacobsen.

Opposisjonsleder Høyre kastet seg begjærlig over grøten. Line Fusdahl, Høyres samferdselstopp i fylket, benyttet anledningen til å blåse liv i en omkamp om Håkøyforbindelse og samtidig legge inn et frieri til Senterpartiet om å komme over streken til borgerlig side i neste års lokalvalg.

I det store sommerintervjuet med iTromsø knappe to uker etter Myklevolls uttalelser, lovet ordfører Gunnar Wilhelmsen at Ap akter å bygge kvaløyforbindelse. «Ny kvaløybru er ikke tatt ut. Det blir ny kvaløybru. Helt klart», sa Wilhelmsen.

I innlegget lørdag 20. august skriver Myklevoll at uttalelsene hun kom med har «blitt tolket som en slags sensasjon og også at ny Kvaløyforbindelse ikke lenger ligger inne i bypakken, eller ikke skal med i en fremtidig byvekstavtale. Det er å dra mine uttalelser altfor langt og helt ut av kontekst». Hun avslutter innlegget med å skrive at hun kan berolige eventuelle bekymrede velgere med at «ny Kvaløyforbindelse ligger inne i pakken, på samme sted som den alltid har gjort, til glede og besvær».

Om Myklevoll angrer på forsommerens høyttenkning, eller har blitt pisket på plass av partiet til å stikke hull på sin samferdselspolitiske prøveballong, så lykkes hun dårlig med sitt forsøk på beroligende forsikringer.

Ap-toppen, som altså er utvalgsleder for byutviklingsutvalget og sitter i forhandlingsutvalget for byutviklingsavtalen, bruker nemlig resten av teksten på å gjenta poengene sine fra intervjuet i juni: Hun bruker mye plass på å formidle at teknologi og trafikal adferd har endret seg stort siden sist utredning, og kaller det derfor «uansvarlig» å ikke revurdere prosjektet.

Myklevolls poenger er gode, og betimelige. Ikke minst er hennes påminnelse om hvorfor Håkøyforbindelse i sin tid ble forlatt viktig å huske: Det er beregnet å koste en milliard kroner mer enn ei tvillingbru, og er ikke et prosjekt staten er villig å spleise på siden det strider mot nullvekstmålet. Konsekvensene av å betale for dette lokalt er enten betraktelig mer bompengebelastning på innbyggerne, og/eller skroting av en rekke andre prosjekter i pakken.

Noen brannslukking av debatten har hun imidlertid ikke utført. Arbeiderpartiet blir nødt til å komme fram til et troverdig og omforent standpunkt om forbindelsen innen valgkampen neste år. Hvis ikke vil de nok slite med å overbevise de mange tusen velgerne på Kvaløya.