I et leserinnlegg i iTromsø skriver Kristina Williamson at hun er misfornøyd med det midlertidige busstilbudet på Sør-Tromsøya, da hun har vært fornøyd med busstilbudet i byen tidligere.

Grunnen til den midlertidige endringen i busstilbudet skyldes gravearbeid i Røstbakken hvor Tromsø kommune nå bytter ut vann- og avløpsledninger. Gravearbeidet betyr at det ikke er mulig for oss å kjøre buss i området. Derfor blir det omkjøring for linje 40 fra Tromsø museum. Omkjøringen påvirker dessverre mange langs alle holdeplassene som blir berørt.

For å kunne gi et tilbud til de som bor i området har vi satt inn linje 37 som kjører mellom sentrum og Nansenvegen. Selv om busstilbudet ikke har fullt samme kapasitet eller antall avganger som før er det viktig for oss å gi et tilbud mens gravearbeidet pågår.

Gatene i området rundt Røstbakken er smale, og det er derfor ikke mulig å kjøre vanlige busser der. Derfor har fylkeskommunen satt inn en minibuss på tidspunkter når mange har behov for å reise. I en presset økonomi har vi dessverre ikke mulighet til å gi et enda bedre tilbud mens gravearbeidet pågår, men vi forsøker å bidra så godt som mulig til at også folk i dette området får reist kollektivt.

Tromsø er først i landet tilbake på 2019-nivå på kollektivreiser. Hittil i 2022 har vi nådd mer enn 10 millioner reisende på bussen i Tromsø, helt fantastiske tall for kollektivtrafikken i Nord-Norges største by. Samtidig tror jeg vi kan få til enda mer for å sikre klimavennlige reiser og grønn utvikling av byen.

Jeg ønsker meg også mer buss i julegave til alle i Tromsø. For tromsøværinger er flinkest i landet til å kjøre buss. Jeg vil bidra til at vi kan fortsette å være det også i framtida. Derfor jobber fylkesrådet for å sikre mer statlige penger til å opprettholde dagens tilbud og styrke busstilbudet enda mer gjennom en byvekstavtale for Tromsø. Det ønsker jeg å jobbe for å få til.