Jeg sitter i uskiftet bo og fikk uskifteattest fra Tingretten. Med uskifteattesten ble alt vedrørende forsikring, banker og VPS raskt ordnet.

Tromsø kommune fikk også attesten og ordnet slik at alle regninger om eiendomsskatt og avgifter ble sendt meg. Jeg trodde da at alt var ordnet.

I forbindelse med at et av barna våre trengte litt penger i forbindelse med en separasjon kontaktet jeg banken for et lån med primærboligen som panteobjekt. Min kontakt i banken opplyste at jeg var ikke hjemmelshaver men at den sto i min avdøde kones navn og at dette måtte ordnes med Kartverket.

Det ble raskt og effektivt ordnet fra Kartverket og boligen ble tinglyst januar 2022, på mitt navn i uskifteboet. Lånet ble raskt ordnet.

I min godtroenhet trodde jeg alt var ordnet inntil jeg for noen dager siden mottok skatteoppgjøret for 2021 med krav til dødsboet for formue i mitt kones navn på ca 44.000 kroner. Der står det at vår bolig ble regnet som sekundærbolig med en mye høyere skattesats enn en primærbolig. Hvorfor sekundærbolig når det alltid har vært primærbolig? Min kone har bodd der fra 1974 og jeg med henne fra 1977.

Jeg kontaktet dagen etter Skatteetaten per telefon klokken 09.10. Det var da 7 personer før meg i køen da alle saksbehandlerne var opptatt. Jeg holdt linjen og ble hvert minutt minnet om at alt kunne ordnes på Skatteetaten.no. Det var ingen beskjed om at jeg beholdt min plass i køen og at jeg kunne bli ringt tilbake fra dem.

Etter 44 minutter fikk jeg svar og forklarte mitt ærend. Vedkommende mann opplyste at ingen avdøde kunne ha en primærbolig, men ble svar skyldig da jeg spurte hvorfor avdøde kunne da ha en sekundærbolig.

Han opplyste at jeg skulle ha mottatt min kones skattemelding for 2021 i mars/april 2022 noe jeg ikke har mottatt hverken på Altinn eller i papir. Det vil si at jeg var fratatt mulighet til å korrigere ligningen. Fikk opplyst at jeg enkelt kunne ordne dette selv ved å gå inn på Skatteetaten på min og min kones skattemelding der jeg skulle stryke primærboligen på henne og føre den i mitt navn.

Høres enkelt ut, ikke sant? Ved forsøk kom jeg ikke inn på min kones skattemelding. Tok derfor kontakt med Skattetaten per telefon igjen. Ringte klokken 09.05 og det var én foran meg i køen. Ventet i 35 minutter med den samme damen hvert minutt, før det ble svart.

Vedkommende som svarte ville ikke si sitt navn. Men opplyste at jeg var blitt tilskrevet av en saksbehandler ved fullt navn og at jeg kunne kontakte ham per telefon. Noe jeg nå har gjort 10 ganger og kun fått en gang beskjed om at vedkommende satt opptatt i telefonen.

Jeg er oppgitt over den manglende servicen fra Skatteetaten. Det går heller ikke an å møte på det lokale skattekontoret for å få dette korrigert.

Jeg er glad for at Aftenposten har tatt skikkelig opp problemene vedrørende skifte gjenlevende ektefeller sitter med etter partners dødsfall. Hvorfor har ikke Skatteetaten et system der de ringer tilbake? Hvorfor er alt så lettvint på Skatteetaten.no, når det ikke er det?

Hvorfor er det ikke mulig å legge frem saken ved et personlig fremmøte? Hvorfor skal primærboligen til avdøde skattlegges som sekundærbolig? Hvorfor har ikke skatteetaten kontaktet meg for å få tinglyst primærboligen på meg som bostyrer, istedenfor å presentere en regning på 44.000 kroner i formuesskatt?