Macks avtale med Rakettnatt gikk ut nå til sommeren, og festivalen har benyttet anledningen til å gjøre noe helt lovlig, og som de selvsagt er i full stand til å gjøre. De er et helkommersielt aksjeselskap og gjør som de vil på dette området. Likevel illustrerer det et stadig voksende fenomen, altså at aktører som ikke er lokalt eid ikke bruker lokale leverandører. Det er ikke uproblematisk.

Utelivsbransjen i Tromsø får stadig flere kjeder og aktører med eierskap sentrert sørpå. Bare det siste året har det poppet opp flere av dem. Mack har normalt hatt monopol i byen, supplert med noen lokale mikrobryggerier som har slått seg opp siste tiåret. At det nå er et økende antall som velger bort Mack, til fordel for multinasjonale selskap kjedene og eierne har avtaler med, kommer etter alle solemerker, dessverre, til å skje i økende grad fremover.

At Rakettnatt velger å gjøre dette er helt ryddig. De har ikke noe ansvar for Mack og gjør som de vil. Det ville likevel være en overdrivelse å si at dette valget er nevneverdig populært i Tromsø. Det er dessuten flere som tidligere har fått kjenne forbrukermakt og vrede fra befolkningen i Tromsø når de har vendt Mack ryggen.

Lavpriskjeden Rema 1000 gikk på en skikkelig smell her i nord da de i 2017 slapp Carlsberg inn i hyllene sine, på bekostning av Mack. Det skjedde i forbindelse med innføringen av en app, og ble et gigantisk mageplask de slet svært lenge med å komme seg over. Folk i Tromsø og omegn boikottet rett og slett Rema som svar, og på så massivt vis at de merket det i form av reell kundeflukt.

Da Sparebanken1 åpnet de nyoppussede lokalene sine for drøye tre år siden, og det ble kjent at de tre nye utestedene der ikke skulle selge Mack, men bare Ringnes, ble det straks klart at det var en aldri så liten omdømmekrise i den nordnorske banken. Folk sa kraftig ifra. Banken og utestedene måtte snu, og endte til slutt opp med å slippe til også Macks tappetårn i lokalene sine.

Skulle man utelukkende lene seg mot hva reaksjonene i diverse kommentarfelt sier om Rakettnatt og Mack-exit, ville en forestående boikott mot festivalen vært rett rundt hjørnet, men det kommer neppe til å skje i stor utstrekning. Populært er det uansett ikke.

Det hadde nok vært betydelig verre for en festival som Buktafestivalen, der «Rock, øl og sjømat» er en del av deres DNA, om Mack ble sparket ut til fordel for Carlsberg-eide produkt. I parentes her kan det også nevnes at Mack heller ikke har vært spesielt raus i å slippe til lokale småleverandører i Telegrafbukta, men heller har krevd monopol.

Det blir uansett flåsete og infantilt av Rakettnatt-sjef Stian Johansen, når han til iTromsø påpeker at Mack-øl ikke lages i Tromsø, men i nabokommunen, med henvising til at produksjonslokalene er flyttet ut av sentrum og til Balsfjord. Det genererer i hvert fall ikke mer goodwill hos folk. Og man skal som kjent ikke undervurdere forbrukermakt. Mack har en høy stjerne i byen og landsdelen.

I 2023 skal vi heller ikke glemme miljøaspektet ved at stadig flere velger å kjøre semitrailere tusenvis av kilometer med øl sørfra og til en by i nord der vi har et eget bryggeri, attpåtil noe så sjeldent som et som ikke er oppkjøpt av store kapitalkrefter fra Sør-Norge og utlandet.

Når eierskap hos festivaler, utelivsaktører og all annen business flyttes ut av byen og landsdelen, er selvsagt lojaliteten til lokale leverandører mye svakere, om i det hele tatt til stede overhodet. Så kan vi like det eller ikke. Vi håper uansett at Rakettnatt, som den store kulturaktøren festivalen er, velger å gå tilbake til Mack neste år, som de også åpner for å gjøre. Så kan heller Mack samarbeide med sine lokale mikrokonkurrenter, sammen mot firma som sender alle pengene sørover.