Et siktemål med innføringen av bompenger er at flere skal benytte seg av kollektivtransport. Da må også det totale tilbudet for de reisende bli bedre.

Tromsø har som kjent mye, og tidvis «dårlig», vær. Det får ikke minst alle de som ankommer flyplassen på Langnes kjenne på. Mens «flybussen» inn til sentrum har påstigning rett på utsiden av terminalen, blir alle som vil ta rutebuss henvist til relativt kummerlige forhold på nedsiden av parkeringsanlegget.

Et knøttlite skur er alt som tilbys de mange reisende som venter på rutebussene, enten det måtte være tromsøfolk på vei hjem igjen eller det er tilreisende turister som kommer for å oppleve byen.

Her blir de henvist til å stå ute i kulde, vind, regn og snøvær. Velkomsten som byen utviser på slike dager, altså på dager med ganske vanlig tromsøvær, er rett og slett lite imponerende.

Slik har det vært i mange år. Nå burde imidlertid motivasjonen for å bedre forholdene for bussbrukere i Tromsø være større enn noensinne.

Det er både et uttalt ønske og en nødvendighet at færre kjører bil i Tromsø. Den foreløpige erfaringen med å gjøre det dyrere å kjøre bil i Tromsø, ser da også ut til å virke etter hensikten. Mens Troms fylkestrafikk kan notere rekord i antall passasjerer på sine busser etter at bomringen kom, har det vært til dels betydelig færre biler på veiene, i hvert fall i rushtiden (noe som i sin tur også gjør at bussene kommer lettere fram).

Reduserte kostnader er åpenbart en god motivasjon for å velge kollektivt, men det spørs om kostnadene i seg selv er en tilstrekkelig motivator over tid. Skal man få til en varig og ønsket forskyvning fra bil til buss, er det flere faktorer som må oppfylles. Frekvens, altså at bussene går ofte nok, er selvsagt i så måte. Det samme er tilgjengelighet og komfort.

Man får tro at fasilitetene for bussbrukerne vil bli bedre når flyplassområdet blir ferdigstilt etter den omfattende byggevirksomheten der. Kan man håpe på en ordning der også rutebussene kjører inn ved terminalområdet for å hente og bringe flypassasjerer?

Skulle det ikke la seg gjøre, må det i det minste sørges for at fasilitetene ved dagens holdeplasser bedres, slik at man slipper å måtte stå ute i kuling og snøkov med store mengder bagasje.

De siste årene har det vært flere vellykkede tiltak for å bedre det totale busstilbudet i Tromsø. Blant annet er prisene satt betydelig ned, og dessuten er sanntidssystemet stadig blitt utbedret, slik at man kan følge med på hvor bussene er og når de kommer.

Samme positive utvikling bør man også se ved bussholdeplassene fremover. Forholdene ved flyplassen er jo kun ett av mange eksempler på for dårlige fasiliteter og manglende tilgjengelighet. Også ved andre hyppig benyttede bussholdeplasser bør det komme forbedringer, i form av gode, funksjonelle leskur og andre former for tilrettelegging for de stadig flere bussbrukerne.