Onsdag 3. mai var det pressekonferanse ved Kystens Hus der to statsråder; samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) var flankert av Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap), varaordfører Mats Hegg Jacobsen (Sp) og fylkesråd Agnete Masternes Hansen (Ap).

Nygård presenterte den store nyheten om at regjeringa i nasjonalbudsjettet, som legges fram 11. mai, vil legge 1,6 milliarder kroner på bordet til en byvekstavtale for Tromsø.

Han fortalte at før bruddet i forhandlingene hadde regjeringa lagt 35 millioner kroner på bordet, per år i 10 år, og at nå legges det på ytterligere 33 millioner kroner.

– En fordobling, som han sa. Det blir 68 millioner per år, og 680 millioner i løpet av 10 år, eventuelt 816 millioner i løpet av 12 år. Derfor må vi stille spørsmål til ordfører Gunnar Wilhelmsen: Hvordan kan dette bli 1,6 milliarder kroner?

Som vi alle vet starta bompengeinnkrevinga i Tromsø 5. januar i år. Dette på grunnlag av vedtak i Stortinget om samferdselsprosjektet Bypakken, eller Tenk Tromsø som det nå heter.

Prosjektet går over 15 år, med en total inntekts- og kostnadsramme på 6,5 milliarder kroner. Bompengene skal finansiere 58 prosent (3,8 milliarder kroner) av dette.

Statens bidrag er 680 millioner til «Flyplasstunnelen», 630 millioner i momsrefusjon og 790 millioner i belønningsmidler for bussdrifta, til sammen 2,1 milliarder kroner.

Fylkeskommunen og Tromsø kommune skal bidra over egne budsjett med til sammen 630 millioner kroner. Dette er informasjon du finner på Tenk Tromsøs nettside tenktromso.no

En byvekstavtale er en mulig fremtidig avtale mellom kommunen/fylket og staten, men uten bompenger. For befolkninga, men også for oss politikere, er informasjon om realitetene i en sak avgjørende når vi skal ta beslutninger.

Jeg har vært med i Tromsø-politikken tre tiår, og har prøvd å følge med på hva som foregår så godt som mulig, både i opposisjon og posisjon. Sjøl om det ikke burde være slik, så er det ikke tvil om at informasjonsflyten, og tilgang på informasjon er større i politisk posisjon enn i opposisjon. Derfor skal jeg ikke se bort fra at Ap og Sp, men også SV og MDG har informasjon om alle kalamitetene som har skjedd rundt forhandlingene om byvekstavtalen som vi i opposisjon og befolkninga ellers ikke har.

Men det burde i det minste være kurant å legge fram en oversikt over bestanddelene i byvekstavtalen. Hva består de 1,6 milliarder kronene av utover 680 eventuelt 816 millioner kroner?

Er det midler i det bompengefinansierte Tenk Tromsø som er lagt inn her? I så fall er det å føre befolkninga og opposisjonspolitikere bak lyset. Eller glemte statsråd Nygård å nevne store statlige midler i tillegg til de 68 millionene per år som han presenterte?