I en pressemelding fra Troms og Finnmark fylkeskommune, sendt ut tirsdag, varsles det allerede nå et rekordår for bussen i Tromsø kommune. Når august er lagt bak oss, kan det slås fast at det i 2022 allerede er registrert over sju millioner påstigende passasjerer på bussen i kommunen. Det er en vekst på 27 prosent sammenlignet med fjoråret.

Det er heller ingenting som tyder på at trenden ikke vil fortsette, og ved årets slutt vil man da anta at cirka 12 millioner bussreiser er foretatt. Det er en massiv økning fra rekordåret 2019, da rundt 9,5 millioner reiser var fasiten.

Nå har vi lagt bak oss to år med pandemi, hjemmekontor og restriksjoner, så det er ikke fjernt å tro at dette er en utvikling som ville kommet allerede i 2020. Inneværende år har jo heller ikke hatt utelukkende normale måneder, da regjeringen først i begynnelsen av april kunngjorde at pandemien hadde gått over i en fase vi måtte leve med, uten alle restriksjonene.

At bruken av kollektivtrafikk øker, er gode nyheter for alle trafikanter. Som det står i en av egenreklamene bakpå bussene, er bussen du havner bak der i stedet for et stort antall biler du ellers ville ha ligget bak. Det minsker køene og øker flyten – og både svevestøv, veislitasje og utslipp reduseres betraktelig.

At disse tallene kommer allerede før innføringen av bompenger er rullet ut i kommunen er gledelig. Det er allerede bestemt at deler av bompengeinntektene skal gå til finansiering av reduserte busspriser, og kun slik er det mulig å få flere av dem som har muligheten til å velge kollektivt.

Fra første februar 2021 fikk Tromsø, som den eneste byen i Nord-Norge, en ekstra tildeling på 20 millioner kroner for perioden 2020–2023 fra Samferdselsdepartementet, øremerket reduksjon av busspriser. I stortingsproposisjonen legges det også til rette for en videføring av dette helt fram til 2029.

I praksis førte dette til at pris på månedskort, samt enkeltreiser utenom rushtid ble betydelig redusert. Et fullpris-månedskort gikk for eksempel ned fra 720 kroner per måned til 500 kroner. I tillegg ble sonene utvidet til å gjelde hele kommunen, slik at man nå kan reise i en større og mer utvidet sone enn før, for den samme prisen.

Dette må selvsagt følges opp. Fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap), sier at det nå blir avgjørende å øke frekvensen på bussavganger i Tromsø for å imøtekomme den forventede veksten i antall reisende ved innføring av bompenger. Dette er innlysende. Hvis buss skal velges foran bil, må det være behagelig å velge kollektivt.

Allerede i dag er det fulle busser på enkeltavganger i rushtiden. Dersom den veksten vi har sett de siste årene skal kunne fortsette, er det minst to faktorer som blir avgjørende: Frekvens og pris. Det er all grunn til å anta at dersom man kan gå på en buss, sette seg på et ledig sete og komme dit man skal nær sagt når som helst – og det til en klart rimeligere penge enn det er å ta bilen – så vil også stadig flere benytte seg av denne muligheten.