Byplanlegging er vanskelige greier. Særlig når flere hensyn skal forenes. Etter utbygginger i tråd med politiske prioriteringer har Tromsø endt opp med for mange leiligheter og for få eneboliger. Folk som bor trangt, ønsker større boliger – som ikke er å oppdrive. De som allerede bor i nedbetalt enebolig, er lite hissig på å flytte til blokk med høyere kvadratmeterpris. Overrasket? Målet med bomringen og «Tenk Tromsø» har vært å få ned biltrafikken. Dette har slått til i henhold til intensjonene. Til overmål, faktisk. Inntjeningen er ikke som forventet, får vi høre. Bør vi kanskje kjøre mer bil? Det var vel ikke meningen?

Det er vel mer eller mindre opplest og vedtatt at tunnel mellom Kvaløya og Tromsø er utelukket på grunn av pris. Dessuten skal jo biltrafikken ikke øke – den skal faktisk reduseres! Enkelte stemmer hevder også at behovet for ekstra bru bortfaller som følge av nedgang i trafikken. Så bra! Så spørs det da om prognosene slår til, noe som slett ikke er sikkert.

Arctic Center er en annen het potet for politikerne. Sitat fra saksfremlegg til politisk behandling, 18.06.2018: «Det er planlagt 830 parkeringsplasser for bil på parkeringsanlegg». Plass for taxi og snuplass for buss i tillegg. (42.000 kvadratmeter mellom offentlig og privat adkomstvei). Muligens er planene krympet i senere plandokumenter. Infrastruktur, blant annet veinett utenfor selve anlegget (Finnheia og Håkøybotn) er et naturlig tema i totalplanleggingen. Sagt på en annen måte: Hvordan lar Arctic Center seg problemfritt kombinere med «Tenk Tromsø»?

Hvor mange parkeringsplasser for bil skal anlegges ved Arctic Center? Vil Arctic Center medføre økt biltrafikk? Hvor vil denne trafikken komme fra? Vil eventuell biltrafikk krysse Sandnessundet, for eksempel? Hvordan vil eventuell biltrafikk påvirke kapasiteten i Giæverbukta, på bru over, eller tunnel under Sandnessundet samt trafikkbelastning på Kvaløysida, ved bruhodet og sørover på Kvaløysletta. Er trafikken til og fra Arctic Center inne i planene for veinettet i Tromsø?