I 2005 ble Tromsdalen regulert til friluftsliv. Kommunen kjøpte derfor flere eiendommer, noen med statlig hjelp. På en av eiendommene fantes det tre skytebaner.

Kommunen, det vil si Tromsøs befolkning, er altså grunneier av hele skytebaneområdet. I forurensningsloven står det at dersom forurenser ikke kan rydde opp, blir grunneier økonomisk ansvarlig. Det betyr at vi, innbyggerne i Tromsø, må betale mange millioner for opprydding av forsøplingen og grunnforurensingen som Tromsø Jeger- og Fiskeforening (TJFF) har påført og nå fortsetter å påføre eiendommen i Tromsdalen.

I juni 2022 orienterte kommunaldirektøren formannskapet om at kommunen hadde inngått en avtale med TJFF. Advokaten til Folkeaksjonen for et åpent Tromsdalen, med fagfelt på fast eiendom, skrev til formannskapet og forklarte at en slik avtale vil kunne svekke kommunes sjanser i å stanse skytingen på privatrettslig grunnlag. Han argumenterte inngående hvorfor avtalen var privatrettslig ubalansert. Formannskapet ga i 2022 administrasjonen en muntlig påpakning for å ha inngått en avtale uten politisk godkjenning.

Når kommunaldirektøren i år la fram en ny avtale til politisk godkjenning for formannskapet, skulle man følgelig tro at kommunen ville balansere avtalen med TJFF. Men avtalene fra i fjor og i år er like fullt likelydende.

Offentligrettslig

Kommunen er både forvaltningsmyndighet og grunneier, altså offentligrettslig og privatrettslig. Offentligrettslig skal kommunen føre tilsyn med at lover og forskrifter blir fulgt. Kommunen kan ikke tillate at det bygges hus i et område som ikke er regulert til boligformål. Man kan ikke bedrive en aktivitet som støyer og forurensninger uten tillatelse. I så tilfelle skal kommunen slå ned på dette som forvaltningsmyndighet.

Folkeaksjonen leita i kommunens historiske arkiv noen år tilbake. Vi fant blant annet en søknad fra TJFF om etablering av leirduebane fra 1965. Den ble enstemmig avslått av formannskapet i 1966. I 1971 avslo politikerne å regulere Tromsdalen til skyting. Med disse «nye» sakspapirene begynte i 2015 kommunen en ulovlighetsoppfølging, med det resultatet at Tromsø kommune og Statsforvalter i Troms og Finnmark sier at pistol- og leirduebanene er ulovlig anlagt.

Skytterlagene måtte derfor søkte kommunen om ettergodkjenning av skytebanene, og de fikk avslag. Skytterne klaget til Statsforvalter i Nordland. Til forskjell fra Statsforvalteren i Troms og Finnmark, mente Statsforvalteren i Nordland at Tromsø kommune hadde kjent til anleggene i lang tid uten å gjøre noe, og at denne passiviteten måtte sidestilles med en offentlig godkjenning.

De som har fulgt saken vet at før 2015 var ikke snakk om lovlig/ ulovlige skytebaner, men om en leieavtale. Skytterne hevdet de hadde en leieavtale som ga en skyte-rettighet. Med andre ord, at en privat grunneier kunne gi tillatelse til å anlegge en skytebane. Kommunen var enig. Så sent som 2015 sa ordføreren i kommunestyret at man måtte eksproprierer leieavtalen for å stanse skytingen, og det ville bli dyrt.

Statsforvalteren i Nordland sitt vedtak om at passivitet ble påklaget av både Folkeaksjonen med advokat og Tromsø kommune til Kommunal- og distrikts departementet (KDD). KDD kommer med en avgjørelse i løpet av dager. I mellomtiden har kommunen, etter det vi forstår, til hensikt å inngå en ny avtale med TJFF. Det stiller vi oss uforstående til. Dersom KDD sier at skytebanene er ulovlige, kan en avtale med TJFF være til hinder for skytestans, og/ eller påføre kommunen en økonomisk forpliktelse. Dersom KDD sier at banene er lovlige, kan kommunen stenge skytebanene da TJFF ikke har noen leieavtale.

Privatrettslig

Det privatrettslige sporet handler altså om kommunen er grunneier. Som grunneier har man plikter om hvordan ivareta sin eiendom. Spørsmålet er om grunneier (Tromsø kommune) følger lovverket de også skal føre tilsyn med. For på den kommunale eiendommen er det ufattelige mengder bly og andre tungmetaller, samt utøvelse av skadelig støy og forsøpling. Hvordan kan kommunen som grunneier tillate dette uten å ansvarlig gjøre TJFF i den fremlagte avtalen?

Vi finner grunn til å presisere at TJFF og Pistolklubben ikke har noen leieavtale med Tromsø kommune. I 1955 søkte Glimt Skytterlag om å få etablere en skytebane i Tromsdalen, og fikk kommunal tillatelse det samme året. Glimt inngikk i 1955 én avtale med kommunen og én med Gunnar Jensen (hvis eiendom kommunen har overtatt) for riflebaneområdet. Avtalene gikk fram til 1985 (som var første gang kommunen kunne ha stanset skytingen).

I avtalen med Gunnar Jensen står det at dersom Glimt ikke lengre får oppholde seg i Tromsdalen, faller avtalen automatisk bort. Glimts riflebane ble nedlagt i 2011 og stengt i 2014. Glimt har ingen medlemmer eller aktivitet. Glimt er ikke i Tromsdalen. Avtalen er derfor bortfalt.

Glimt inngikk i 1983 en annen leieavtale med samme grunneier, men for området til TJFF og Pistolklubben. I denne nye avtalen står det også at dersom Glimt ikke får oppholde seg i Tromsdalen, faller avtalen automatisk bort. Glimt skytterlag er ikke i Tromsdalen. Dermed finnes det ingen leieavtale for området til TJFF og Tromsø Pistolklubb.

Kommunen er også her enig med Folkeaksjonen; TJFF har ingen leieavtale på kommunens eiendom. Hvis ikke det er nok for å stanse skytingen, hva skal da til? Hvorfor vil administrasjonen nå inngå en ny avtale om fortsatt skyting i Tromsdalen?

Privatrettslig ubalansert

Dersom man mot formodning, allikevel tar et (uriktig) utgangspunkt om at avtalen med Glimt og Jensen var gyldig for TJFF, slik TJFF hevder, har kommunen ingen annen forpliktelse utover å stille arealet til disposisjon. Gunner Jensen hadde ingen forplikter ovenfor Glimt for å tilrettelegge for skyting. Man kan ikke få̊ bedre avtalevilkår enn den opprinnelige avtalen. Dette er et grunnleggende avtalerettslig prinsipp.

Allikevel er vi vitne til at grunneier tilrettelegger for skyting i området ved å utføre og dekke kostnader. Kommunen ba i fjor Gutta på Skauen om å rydde skog for å bedre forholdene for skytterne (noe de selvsagt takket nei til). Kommunen stiller med bommer, samt åpning og stenging av disse.

For bruk av eiendommen og for den kommunale tilrettelegging betaler TJFF 0 kroner. I tillegg til en ubalansert avtale (uten krav), gir kommunen 150.000 kroner årlig til TJFF for å forurense vår eiendom. Hvilke frivillige organisasjoner kunne ikke ha tenkt seg en slik avtale; ingen leieutgifter, ingen krav og en bonus på 150.000 kroner?

Konklusjon:

Skytingen i Tromsdalen må opphøre med umiddelbar virkning med grunnlag i følgende forhold:

1. I tillegg til pågående ulovlighetsoppfølging av selve anlegget, har kommunen som forvaltningsmyndighet en plikt til å stenge skytebanen pga. overflate- og grunnforurensing. Det ligger tonnevis med rester av ammunisjon og leirduer i/på bakken. I fjor skrev TJFF på Facebook at de bar opp 6 tonn leirduer, nå trolig skutt utover den kommunale eiendommen. Utførte støymålinger viser at hele friluftsområdet og deler av bebyggelsen ligger i rød støysone.

2. Det eksisterer ingen leieavtale mellom TJFF og Tromsø kommune. Det er følgelig ingen avtale å terminere eller forlenge. En manglende leieavtale medfører at kommunen som grunneier kan stanse skytingen med øyeblikkelig virkning.