Tallene fra Teknisk beregningsutvalg (TBU) som kom forrige fredag viser med all tydelighet at praktiseringen av frontfagsmodellen må endres.

Unios grupper i offentlig sektor kom svært dårlig ut i 2020 sammenlignet med privat sektor. Nå er fasiten her, og den viser med all tydelighet at det samme er tilfellet for lønnsveksten i 2021. Av offentlig ansatte kommer undervisningspersonalet spesielt dårlig ut. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at nær hvert femte lærerårsverk i Norge utføres av folk uten godkjent lærerutdanning, og en undersøkelse Respons analyse utførte i fjor viste at over 50 prosent av lærerne hadde søkt, eller vurderte å søke jobb et annet sted enn i skolen. Samtidig opplever vi nedgang i søkertallene til grunnskolelærerutdanningene. Det er simpelthen ikke holdbart, verken på kort eller lang sikt.

Det er dramatisk for hele samfunnet, både innbyggere og næringsliv, når tjenestene de forventer og har krav på fra det offentlige blir dårligere fordi offentlig sektor taper kampen om arbeidskraft. Det er uansvarlig og uforsvarlig dersom denne utviklingen får fortsette. For at velferdsstaten skal kunne rekruttere og beholde kvalifisert arbeidskraft er det behov for en høyere ramme i offentlig sektor for dette oppgjøret.

Da frontfagsmodellen ble utredet i 2013, sa Holden III-utvalget: «Det er viktig at det er tilstrekkelig fleksibilitet i lønnsdannelsen i offentlig sektor til at det offentlige kan beholde og rekruttere kvalifisert arbeidskraft i områder med sterk konkurranse fra private arbeidsgivere». Denne fleksibiliteten har vi sett lite til de siste årene. Det er mer enn påfallende at det bare er offentlig sektor som har holdt seg til den økonomiske ramma som ble bestemt av LO og NHO. Ikke engang industrien selv holdt seg til den ramma som ble lagt, og som de selv mener er avgjørende å forholde seg til. Industrifunksjonærene, som det er naturlig for langtidsutdannede i offentlig sektor å sammenligne seg med, havnet langt over. Det er fristende å spørre seg om frontfagets funksjon er redusert til å holde lønnsutviklingen for de med lang utdanning i offentlig sektor nede?

Det er fullt mulig å få til en høyere ramme for offentlig sektor godt innenfor det som er frontfagsmodellen. Frontfagsrammen skal være en norm, ikke et gulv eller tak. Lærere i barnehager og skoler opplever seg selvfølgelig ikke verdsatt med dagens praktisering av frontfaget. Det passer aldri at vi prioriteres. Dette fører til at tilliten til frontfagsmodellen som system for lønnsoppgjørene svekkes. Det burde bekymre flere enn oss, og være et tema flere enn partene i arbeidslivet diskuterer.

Arbeidsgiverne har ansvar for å snu denne utviklingen, og å bruke fleksibiliteten i frontfagsmodellen til å øke rammen for offentlig sektor. Kun da kan vi klare å rekruttere og beholde nok kvalifisert arbeidskraft i de offentlige velferdstjenestene.