Av Terje Walnum, Tromsdalen.

Kampen om bompenger og bomstasjoner på Tromsøya tilspisser seg. Forhandlingene med staten har trukket ut i årevis. Fra mai skal bomstasjonene etter planen bygges, men ingen bomstasjoner er ennå bygge-godkjent, og ukjente snikveier i systemet er nå «oppdaget». Snikveiene vil kreve nye sperringer og omkjøringer med nye utgifter som blir belastet på bilbrukerne.

Utsettelse av bomstasjonene kan bli det eneste fornuftige. Tromsø har en elendig forhandlingsposisjon etter at vi har ventet på staten ved forhandlingsbordet i årevis. Tromsø er blitt lurt av statsrådene.

Hvis vi begynner å bygge bomstasjoner i mai/juni, uten å ha et akseptabelt forhandlingsresultat, så sitter vi i klisteret når vi tar utgiftene med å bygge stasjonene. Nå blir utsettelse det eneste fornuftige. Ellers forringer vi byens forhandlingsposisjon.

Vi har uansett drivstoffavgiften i Tromsø, så vi trenger ikke å være avhengig av statens «gaver» i forhandlinger.

Bomstasjoner er det minst effektive av alle innkrevingsformer, og bilbrukerne må betale de unødvendige, ekstra utgiftene.

Med en utsettelse kan vi satse på veiprising via satellitter og droppe alle bomstasjonene med bomsoner og sperringer med nye gjerder og ekstra omkjøringer over hele Tromsøya.

Bomstasjonene skal foreløpig koste 35 mill. kr for 15 stasjoner. Men i tillegg kommer avsperringer, nye omkjøringer og skiller mellom de 7 bomsonene som skal hindre kjøring mellom soner utenom de 15 bomstasjonene. Alle ekstra kostnader for å opprettholde bomsonene skal belastes på bilbrukerne.

En liten utsettelse nå gir velgerne mulighet til å si sin mening ved kommunevalget i 2023, den eneste demokratiske sjansen til å få et akseptabelt bomsystem for velgerne.

Husk at Tromsøs bomsystem er spesielt urettferdig med favorisering av Sone 1. Både veiprising og/eller drivstoffavgift tar bort denne fordelen for Sone 1. Skjevheten kan erstattes med likhet for alle.

Hele hensikten med bompengeopplegget sies å være nullvekst i biltrafikken, samtidig som bilparken er i ferd med å bli utslippsfri, det vil si at opplegget har kolliderende/overlappende målsettinger.

Vegvesenets hensikt er å starte innkreving av bompengene i oktober 2022. Vi har så vidt tida og veien til å stoppe galskapen. Tromsø skal (eventuelt) få nye bilavgifter samtidig som alle andre jobber med reduksjoner av bilavgiftene. Dette har ingen legitimitet hos Tromsøs befolkning.

Velgernes flertall krever Håkøytunnel istedenfor ekstra Kvaløybru.