Prosjektene i bypakken er i flyt. Flyplasstunnelen lever farlig. Det samme gjør ny kvaløyforbindelse. Arbeiderpartiet, som styrer i både kommunen og fylket, ivrer ikke voldsomt for noen av prosjektene. For bilister som tenker «hva får jeg igjen for bompengene», og som kun godtar svar som inneholder nye tunneler, veier og bruer for biler, har grunn til å føle seg bekymret.

Flyplasstunnelen er et sentralt prosjekt i bypakken, og skal gå mellom Breivika og Langnes. Den fikk seg et skudd for baugen for en måneds tid siden, da det ble klart at lokalpolitikerne ikke enkelt kan putte den ekstra vei-armen fra flyplassen til tunnelinnslaget ved postterminalen inn i pakken i etterkant, slik de hadde tenkt. Uten dette veistrekket gir ikke tunnelen, som næringslivet i Tromsø sterkt ønsker seg, noen mening.

Når Statens vegvesen i tillegg sier at tunnelen for mange ikke blir attraktiv nok å bruke sammenlignet med den eksisterende Tverrforbindelsen, og at fartsgrensen der må settes ned til krabbefart for å friste bilistene over i tunnelen, er det nok til at sentrale aktører i fylkeskommunen er heller lunkne til hele gigantprosjektet.

På kommunalt nivå er det den vedtatte tvillingbrua mellom Tromsøya og Kvaløya som høster liten begeistring. Det er ikke så rart, den ideen fremstår i stor grad som en, ikke god, men dårlig, nummer to-løsning etter tunnelforbindelse til Håkøya, som staten har gjort det klinkende klart at den ikke akter å betale for. Det ikke så mange tromsøværinger som ivrer for den brua, så da er det heller ikke så vanskelig for politikerne å skrote ideen. Problemet er bare: Hva blir det igjen? Ingen ting? Det vil ikke kvaløyværingene godta.

Det er disse to prosjektene som står for de virkelig store enkeltsummene i den vedtatte prosjektporteføljen. Det er også på disse prosjektene staten skal ta en betydelig del av regninga. Nå lurer alle på hvor mye staten egentlig har tenkt å bidra med – er det da så lurt å hjelpe dem å stikke fra spleiselaget, ved å selv, lokalt, parkere de virkelige gigantprosjektene i pakken?

Over kaffekopper og girspaker murres det om hvor bompengene egentlig vil ta veien. De som mistenker at de vil forsvinne på alt, sukker og salt, i kommunens budsjetter, er nok vel pessimistiske og konspiratorisk anlagte. Bompenger er en øremerket skatt, og tromsøværinger vil absolutt få samferdsel igjen for avgiften – men kanskje ikke på den måten som har blitt vedtatt og proklamert det siste året.

Det betyr imidlertid ikke at endringene blir til det verre – men de som vil ha et ord med i laget, må være våkne nå. Det er i høst det skjer.

Rundt forhandlingsbordet for byvekstavtale sitter det politikere som heller vil ha elektriske passasjerferger på fjorden, en asfaltfri forbindelse mellom fastland og kommunens øyer.

Der sitter også politikere som synes det er en mye bedre idé å utbedre det tunnelsystemet vi allerede har inne i Tromsøya, med parallelle evakueringsløp som kan brukes av syklister og fotgjengere. Det kan få tungtrafikken inn i tunnelene vi har, og Tromsø kan smykke seg med verdens lengste gang- og sykkeltunnel.

Det er sånt det svinger litt av, også i gangene på Stortinget. For tro det eller ei, en «egen tunnel» til en flyplass, og noe så snålt som ei ny bru rett ved siden av ei gammel bru, høres litt teit og gammeldags ut i Oslo. Elpassasjerferge og spinnvilt lang, snøfri sykkelvei i landets «Arktiske hovedstad» øker sannsynligheten for at disse grønnskurte, elsparkesyklende elitistene i sør tar spanderbuksene på. Betraktelig.

Og hvem er det egentlig i Tromsø som vil ha 30-sone over Tverrforbindelsen for å «tvinge» bilister i en ny, spinndyr tunnel? Man trenger ikke ha universitetsutdanning fra Breivika, elsparkesykkel fra Bikeriet og svakbrent håndbrygg-kaffekort på Risø for å synes det er helt bak mål.

For dem som ikke skjønte noe av det foregående, men vet veldig godt hvor mye «kaffe» en sliten Mitsubishi Outlander drikker på mila: Tromsø trenger kanskje ikke fire felters tunnel hvis det blir så enkelt, aktuelt og attraktivt for mange (som i «alle andre», må vite) å ta buss eller elferge, at det blir god plass på veien.

Så blir da også bompengene godt for noe, eller? Skulle du være hylende uenig, er i alle fall nå tiden å engasjere seg. For det flyter, om ikke i trafikken, så i bompakken.