Alfheim stadion er historie. Med umiddelbar virkning heter TILs hjemmebane Romssa Arena, betalt av Troms Kraft.

Det er lett å bli nostalgisk. I 60 år har det blitt spilt fotball ute på det som en gang var ei myrslette ingen kunne bruke til noe. Navnet Alfheim er på mange måter et minst like sterk merkevare som Tromsø IL. Mange som ikke engang er fotballinteressert landet rundt, vet hvor vi skal når Alfheim nevnes. Du trenger ikke si Tromsø, Troms eller Nord-Norge, Alfheim er en identitetsmarkør på linje med Mack, Ishavskatedralen og nordlyset.

Det er her TIL har bygget sin moderne historie, hvor grunnlaget for all sportslig suksess har blitt lagt, og hvor oppturer har blitt fulgt av nedturer. Alle med den minste relasjon til fotball har egne minner til det forslitte stadionanlegget, være seg europacupkamper som mot Chelsea i 1997 eller seieren mot Bodø/Glimt i 2022.

– Jeg drar nå, skal på Alfheim, har vært sagt i tusentalls Tromsø-hjem de siste tiårene.

Derfor er det forståelig at mange reagerer på at navnet skal skiftes ut med noe annet. Hvis ingen reagerte, ville svaret være at Alfheim ikke betydde noe.

Som med mye annet bunner navneskiftet ut i penger, eller mangel på dem. TIL har vært ærlig på at dette grepet ikke ville blitt gjort om økonomien hadde vært solid og sterk. De har ikke vært alene. En drøss med norske eliteklubber har gjort det samme. Vi kan nevne Color Line Arena i Aalesund, Skagerak Arena i Skien, SR-Bank Arena i Stavanger og Intility Arena i Oslo for å dra fram noen. Går du til England er Etihad i Manchester og Emirates i London hjemmebanene til toppklubbene Manchester City og Arsenal. Det som gjør Tromsø annerledes er navnevalget.

Når du betaler 2,5 millioner kroner i året, i fem år, slik Troms Kraft har valgt, kunne navnet blitt Troms Kraft stadion.

– Vi ønsker å være med å løfte det samiske språket og styrke den samiske kulturen, er noe av det konsernsjef Semming Semmingsen svarte til iTromsø.

iTromsø er kjent med at det gjennom prosessen som endte med onsdagens nyhet, var en frykt for at Troms Kraft og sentrale samiske aktører skulle komme på kollisjonskurs med tanke på den hyperaktuelle og temmelig betente tematikken rundt vindkraft.

Der vi vet at navnebyttet i seg selv skaper reaksjoner, vil det nye navnet også skape overskrifter. Romssa Arena skal knytte den samiske identiteten enda tettere inn i TIL og Tromsø. Hva det betyr for mange stolte samiske menn og kvinner, som mangeårig TIL-supporter og forfatter Sigbjørn Skåden, er hevet over enhver tvil. Holdningsendringen han forteller om til iTromsø onsdag fra sin egen oppvekst endres ikke av at Romssa Arena blir en realitet, men gjør kanskje at de som kommer etter ikke blir mobbet og trakassert på samme vis. Velviljen fra det samiske miljøet kan bli betydelig.

Byttet vil uansett ikke falle i god jord hos alle, fordi de mener TIL burde hatt et norsk stadionnavn. Som en Tromsø-personlighet jeg snakket med om skiftet ble overrasket, da han fikk høre om avgjørelsen. Han ga umiddelbart uttrykk for at navnet både var uvant, og at han gjerne skulle sett et norskspråklig navn. Jeg tror det er viktig å ha respekt for at enkelte ville foretrukket noe annet. Tapet av en etablert, sterk institusjon er nok det som uansett smerter mest hos svorne TIL-fans.

Det er heller ingen tvil om at det er kontroversielt at TIL får penger for en arena der kommunen er majoritetseier. Her mener administrasjonen i kommunen at disse pengene ikke ville kommet inn, om TIL ikke holdt til på Alfheim. Her tror jeg nødvendigvis ikke siste ord er sagt.

På tross av hva man kan bli forledet til å tro av å lese denne teksten, betyr selvsagt ikke navnet på stadion alt. De aller fleste som følger «Gutan» vil heller at TIL gjør det bra med det nye navnet, kontra at de gjør det dårlig med Alfheim-navnet. De aller fleste fans vil heller vinne kamper, og titler, med et nytt stadionnavn, enn å rykke ned under et gammelt banner.

Når skiftet først skulle skje, er det kult at det ikke endte opp med et intetsigende firmanavn. Et glatt og dølt navn som på ingen måte har noe annet aspekt ved seg enn å reklamere for en bedrift eller en trademark.

«Snart e det matchtid i Tromsø, vet hele byen står å heie på Gutan på Alfheim, no når fløyta går,» synger Jørn Hoel i låten som spilles rett før kampstart.

Mange vil fortsatt snakke om å gå på Alfheim. TIL forsøker å gå inn i fremtiden på Romssa Arena.