Det er særlig Fremskrittspartiet som har fått merke trykket fra egne velgere, da seks år i regjering ikke har gitt noen reell reduksjon av bompengestasjoner i landet, og mye av harmen har derfor kommet fra grasrota i egne rekker.

I Tromsø førte det til at den erfarne Frp-veteranen Jan Blomseth, som allerede hadde brutt med sine egne partifeller, startet sitt eget Nei til bompenger i Tromsø. Så sent som i august viste en meningsmåling i Nordlys at Blomseths selvbestaltede protestparti hadde 14,4 prosent av stemmene, mot Fremskrittspartiets skuffende lave 6,9 prosent.

Under ei uke før valget er situasjonen annerledes. I meningsmålingen Respons Analyse har gjort for iTromsø og VG inneværende uke, har Frp klatret opp til respektable 9,9 prosent, mens Nei til bompenger i Tromsø har falt ned til 7,9.

Dette kan nok delvis forklares med at regjeringens bompengeforlik har slått ut noe av lufta fra velgernes protesttrang. Lovnader om et bompengefritt E8 til Tromsø har nok også gjort sitt.

Samtidig har Tromsø Frp gjennom hele valgkampen kjørt knallhardt på som et eget protestparti, der en garanti mot å støtte en ordførerkandidat som er for bompenger har vært mantraet og valgkampens hovedsak, samt gjentakende kritikk av moderpartiet sentralt for det samme.

Her har nok ordførerkandidat Bjørn-Gunnar Jørgensens krystallklare repeteringer vært tillitvekkende for partiets tradisjonelle kjernevelgere.

Nå viser en helt ny meningsmåling Respons har gjort for iTromsø at mens 39 prosent er negative til bompenger i Tromsø, er hele 46 prosent positive.

Det er selvsagt verdt å merke seg at 15 prosent oppgis å være usikre, men at så mange som knappe halvparten av de spurte er positive er likevel oppsiktsvekkende, og viser nok også at de som roper høyest i protest og synes mest i en sak ikke nødvendigvis representerer flertallet.

Det mest spennende her, med under ei uke til valglokalene stenger, er hvorvidt lekkasjen fra Blomseths protestparti kommer til å fortsette på bekostning av Frp, eller om den gamle ringreven klarer å holde trykket oppe fram til mål.

Men dette blir mer en intern krig på høyresiden, siden begge partiene har slått klart fast at de overhodet ikke vil støtte en ordfører som innfører bompenger.

For folk flest er opptatt av andre saker som påvirker livene deres enn kun bompenger, og nå er til og med flertallet av dem positive til bompengene og en ny byvekstavtale, som vil sikre bedre vei og kollektivtransport i kommunen.