Etter å ha vært rammet av lærerstreik i fire uker, vil kommunen etablere et tilbud for de streikerammede elevene. Det er på høy tid.

Streiken til de tre lærerorganisasjonene startet riktignok formelt før sommerferien, men i Tromsø fikk den først effekt da byens ungdom kom tilbake fra sommerferie. Etter flere opptrappinger, der stadig flere tromsølærere er tatt ut i streik på ungdomsskoler og på videregående skoler, har mange ungdommer nå fått en sterkt redusert skolehverdag. Videre streikeopptrapping er dessuten varslet alt mandag.

Det må understrekes at streik er et fullt lovlig virkemiddel i en arbeidskonflikt som lærerne nå står i. Dessverre er det slik at streiker, nærmest uansett yrke, går utover uskyldige tredjeparter. Det er ikke til å unngå, og en pris vi alle må betale for den gode norske modellen.

Det er heller ikke første gangen lærere i Tromsø er i streik. Det som likevel gjør situasjonen så spesiell denne gangen, er at lærernes arbeidsnedleggelse kommer rett etter to år med pandemi og tidvis stengte skoler. Mange elever som nå rammes av streiken ble også rammet av pandemistengte skoler, med mye «hjemmeskole» og fjernundervisning som resultat.

Fortsatt forskes det på hvilke konsekvenser dette har hatt, og da særlig for sårbare elever og elever med særskilte behov. At mer alenetid og tilsvarende mindre kontakt med både medelever og lærere er svært uheldig, er likevel ikke vanskelig å forestille seg. Ikke minst for skoleungdommer som har behov for ekstra hjelp på skolen, som lever under vanskelige forhold hjemme eller som sliter sosialt.

Situasjonen er såpass bekymringsfull at Barneombudet nylig ba departementet om en redegjørelse for hvordan disse sårbare elevene blir ivaretatt under streiken. Om Barneombudets bekymring over situasjonen var medvirkende til at Riksmekleren inviterte partene inn til samtaler søndag ettermiddag, vites ikke – og når dette skrives, ei heller hvilket utfall møtet mellom lærerorganisasjonene og arbeidsgiverorganisasjonen KS søndag eventuelt får.

Forhåpentligvis kan det være et første skritt mot en stans i denne etter hvert så fastlåste og bitre arbeidskonflikten, og da fortrinnsvis ved at partene selv finner en vei ut av den. Dersom streiken ikke skulle få sin snarlige løsning, er det åpenbart behov for lokale tiltak for å kunne ivareta elevene på en langt bedre måte enn hva tilfellet er i dag. Det er ungdommenes psykiske helse som igjen står på spill, bare kort tid etter pandemien.

Det er derfor bra at Tromsø kommune nå planlegger lokale aktivitetstilbud på dagtid for elever som rammes av lærerstreiken, og det på en måte som ikke bryter inn i den pågående streiken. Det må sies at det er på høy tid – faktisk på overtid – gitt både bakgrunnen og tidsforløpet. Før helgen var planene fortsatt ikke konkretisert, men ifølge kommunen skal en gruppe mandag starte arbeidet, med siktemål om å ha tilbud klart i løpet av uken.

Ifølge kommunen har byens ungdommer selv etterspurt slike tilbud på dagtid. Det er deres fremtid som er i spill. Derfor haster det å få etablert gode alternativer til en normal skolehverdag, fram til streiken tar slutt – forhåpentligvis meget snart.