Trafikkløsning på kollisjonskurs

”Det er svært farlig å kjøre mot kjøreretningen i en enveiskjørt tunnel”, lød den noe tørre meldingen fra politiet forrige helg.
leder

Da hadde politiet for tredje gang samme helg mottatt melding om bilister som kjørte mot kjøreretningen i Tromsøysundtunnelen.

Siden er det bare blitt flere nestenulykker i tunnelløpet under sundet. Man kan vanskelig forestille seg noe mer skremmende i tromsøtrafikken enn å skulle frontkollidere i stor fart 100 meter under havet. Og vi snakker ikke lenger om en teoretisk risiko for kollisjon, men en høyst reell en: Siden trafikken under sundet ble omdirigert på grunn av nødvendig oppgradering og vedlikehold, har det i snitt vært observert biler i feil kjøreretning annenhver dag. Og da baserer vi oss kun på kjente hendelser, det er ikke urimelig å anta at det har skjedd flere ganger.

Det er all grunn til å bli bekymret. Bare spør Hårek Johansen, som forrige søndag møtte en bil susende forbi seg i tunnelsvingen – i stor fart mot kjøreretningen. Hadde Johansen kjørt i venstre fil, der han oppgir at han normalt kjører på stedet, regner han med at han ville vært en død mann i dag. Det er ingen overspent slutning. Tvert imot, trolig var det kun flaks som gjorde at han kunne kjøre videre.

I begynnelsen av måneden stengte altså Statens vegvesen det ene løpet i Tromsøysundtunnelen. Samtidig åpnet de det andre for trafikk i vekselvis ulike retninger, avhengig av tid på døgnet. Hensikten har selvfølgelig vært den aller beste – å utnytte det tilgjengelige tunnelløpet for å kunne sluse tromsøbilister i den retningen som de flest kjører på ulike tider. I stedet for å ha kun ha én kjøreretning gjennom hele døgnet, holder man tunnelen åpen i retning mot Tromsøya på morgenen og fra Tromsøya på ettermiddagen. Slik skal det etter planen fortsette helt fram til 2017.

Mandag ettermiddag måtte imidlertid Statens vegvesen rykke ut med melding om at de, som følge av flere feilkjøringer, hadde satt opp blinkende røde lys over portalene til Tromsøysundtunnelen for å vise når den er stengt. Mye tyder på at den økte varslingen ikke er tilstrekkelig, for samme kveld meldte politiet at de på ny hadde mottatt to meldinger om kjøretøy i feil retning i tunnelen!

Man kan selvfølgelig undres på hvordan det går an, hvor sveiseblinde og åndsfraværende bilistene som – til tross for alle advarsler og markeringer – fortsatt klarer å kjøre feil må være. Videre vil nok de færreste protestere høylytt mot politiets forsikringer om at slike bilister normalt vil få førerkortet beslaglagt. Men den dagen front-mot-front-ulykken skulle være et faktum langt der nede i dypet, vil det dessverre hjelpe svært, svært lite.

Skal man dømme ut fra nødetatenes svar, virker det som om holdningen er at feilkjøringene ikke utgjør noe videre stort problem og at dette sikkert vil ”gå seg til” etter hvert. Vi får sannelig håpe det stemmer. Noe annet vil bli katastrofalt.