Det er både oppsiktsvekkende og drøyt. Og ikke så rent lite skuffende fra en profilert aktør i byens kulturliv.

Hans kommentar «Forbudt for ungdom» i Nordlys 16/7 er et oppkomme av selvrettferdig syt, gammelmodige kortslutninger, en begrenset tro på Buktafestivalens deltagere, en underkjennelse av det Buktafestivalen allerede gjør for ungdom under 18 og en fryktelig usjarmerende lefling med maktmisbruk fra kommunens politikere.

Til helga starter Buktafestivalen i Tromsø, en festival som har vært med å styrke merkevaren Tromsø by over de siste femten årene. Med «Rock, øl og sjømat til folket» som motto har de – siden den spede starten i 2004 – levert flere hundre konserter til byens innbyggere og tilreisende.

Lokale, regionale, nasjonale og internasjonale band og artister har opp gjennom årene trukket over hundre tusen publikummere til Telegrafbukta. Mens sommeren i Tromsø tidligere var ensbetydende med kulturtørke, har Bukta snudd dette på hodet. Det har beriket Tromsø.

Men Endre mener festivalen svikter ungdommen, de under 18, deriblant hans egen sønn. Og derfor mener han kommunen bør revurdere å stille tomta i Telegrafbukta tilgjengelig.

Selvrettferdig syt

Endre Lund Eriksen skriver at «det er urettferdig at ungdom under 18 ikke får være med på festivaler der deres musikk spilles». Fordi hans egen sønn ikke slipper inn på årets Bukta, har han allerede tatt ham med seg til to festivaler i London. At en selverklært sosialist da veiver med urettferdighet-flagget er i beste fall komisk.

Det er verken synd på sønnen hans eller hans generasjon. De har det helt topp, og de som bor i Tromsø er fra før tilgodesett med et rikt tilbud av konserter og andre kulturelle tilbud. Tre dager i året er det en festival de under atten ikke kan gå på. Da kan man enten si til dem at de får vente til de blir gamle nok, eller slå kringvern rundt dem og rope «urettferdig!».

Det er ingen menneskerett å ha tilgang til alt, uansett hvor ung eller gammel du er. Noe må man rett og slett vente på. Og det gjelder også barna til Endre Lund Eriksen.

Gammelmodige kortslutninger – begrenset tro på festivalens deltagere

Eriksen hevder at artistene som spiller på Buktafestivalen har sine mest lidenskapelige fans blant dem under 18, ved å vise til to konkrete eksempler, nemlig de internasjonale headlinerne Television og Slowdive. Dernest skriver han at «vi som pusher 50 skal stå foran band vi aldri har hørt om og drikke øl og snakke skit med kjente».

Disse utsagnene er så ulogiske og dumme at de nesten blir meningsløse å argumentere mot. Jeg skal overhodet ikke påstå at sønnen hans ikke har et lidenskapelig forhold til både Televison og Slowdive. Jeg vil attpåtil bejuble det, om det er fakta. Men jeg vil samtidig minne Eriksen om følgende:

Slowdive hadde sin storhetstid på første halvdel av nittitallet, før de ble oppløst i 1995. Da er det logisk å anta at de fleste av deres fans har passert 40 og vel så dét.

Television – Eriksens andre eksempel på artister der fansen under myndighetsalderen er de mest lidenskapelige – kommer til Bukta for å spille debutalbumet sitt, «Marquee Moon» i sin helhet. Den kom ut i februar 1977. Da var undertegnede fem år, og jeg oppdaget den ikke før sent i egne tenår. De som var rundt 18 år, og kjøpte den da den kom, er i dag rundt 60. De eldste medlemmene i bandet bikker 70 i år.

Så når Endre har tenkt seg til Bukta for være en av dem som står med ryggen til, mens han drikker øl, driter i musikken og heller prioriterer å snakke med kjenninger, får han heller snakke for seg selv.

Nå er det ikke noe galt i å dra på Bukta, eller hvor det måtte være, og oppsøke kulturelle arrangement, der det sosiale er viktigst. Å slå alle over 18 i hartkorn med hans egen uvitenhet i, og interesse for, rock laget før millenniumsskiftet er noe ganske annet.

Mitt inntrykk er derimot at interessen for det kulturelle innholdet er sjeldent høyt på Bukta, og noe festivalen har all mulig grunn til å være stolt av. Det er derfor programmet hvert blir så heftig diskutert, og de diskusjonene er ikke primært holdt i gang av tenåringer.

Underkjennelse av Buktafestivalen innsats for ungdom

Buktafestivalen gjør allerede masse for ungdom under 18 i Tromsø og har tatt mer samfunnsansvar enn de hadde trengt. Hvert år har de et eget arrangement på lørdags formiddag, uten alkoholservering, attpåtil med gratis inngang.

I tillegg har de et eget konsept kalt «Bukta battle», der de sammen med blant annet Fritidsseksjonen og Tvibit kjører en rekke rockmønstringer med delfinaler på Stakkevollan ungdomsklubb. Vinnerne her – to hvert år – premieres med proff singelinnspilling på Kysten, samt påspandert musikkvideo og et stipend på 10.000kr.

Begge vinnerne får spille på Buktafestivalen under det aldersfrie arrangementet lørdags formiddag. Bukta har også en egen arrangørskole, der ungdom får opplæring i å drifte festival. Festivalene «Kongeparken», Sommerlyst Ungdomsfestival og Baklengsfestivalen er alle produkter generert ut fra dette.

Bukta hadde ikke trengt å gjøre noe av dette. Men festivalen har likevel selvpåført seg et samfunnsansvar, og omtanke for oppvoksende generasjoner, som utelukkende burde bejubles.

Lefling med maktmisbruk fra kommunens politikere

Likevel mener Endre Lund Eriksen at Bukta ikke gjør nok, og at Tromsø kommune bør vurdere om det er rett å gi dem tilgang på deres eiendom, herunder Telegrafbukta, stedet Eriksen kaller «Et av få steder ungdom under 18 kunne ha oppholdt seg en fredags eller lørdags kveld».

Dette er en elendighetsbeskrivelse som er tatt helt ut av proporsjoner. Stakkars ungdommen i Tromsø, liksom, som nå må gå for lut og kaldt vann og ha ingen steder å være, tre døgn i løpet av et helt kalenderår. Fordi noen kvadratmeter på Sør-Tromsøya er gjerdet inn. Det helt ufattelig at en mann med politisk erfaring kan få seg til å ytre slikt.

Endre Lund Eriksens forsøk på å fremstille Buktafestivalens som ungdomsfiendtlig, og insinuere at de bør miste tilgangen på tomta der de har laget gøy og moro kulturhistorie for byen i 15 år, er bedrøvelig lesning.

Ungdom skal sees. Ungdom skal lyttes til. Ungdom skal behandles respektfullt. Her har Tromsø kommune mye å hente på flere felt.

At ungdom under 18 år nektes tilgang til en tredagers, utendørs rockfestival er ikke ett av disse feltene.