Ettersom Senterpartiet sier nei til avgiften, var det ikke flertall for forslaget, før en majoritet i Høyres kommunestyregruppe meldte at de er positiv til tiltaket – til stor overraskelse for mange, ikke minst internt i partiet.

For Høyres støtte i en slik sak skal posisjonen ikke ta for gitt. Derfor er det svært positivt å se at dagens Høyre ikke lar seg styre blindt av ideologi. Det rykker nok i den liberalkonservative ryggmargsrefleksen for ethvert anstendig Høyre-medlem når det foreslås å innføre nye avgifter. Men det bør være langt mer problematisk når noe så elementært som frisk luft ikke lenger kan tas for gitt i byen.

Derfor er det prisverdig av deler av Høyre å være mer opptatt av hvilke endringer de ønsker å oppnå i samfunnet, enn hvilke virkemidler de bruker. En lik tilnærming hadde vi hatt godt av å se i andre partier. Det viktigste er resultatene, ikke verktøyene. Samferdselspolitikken i Tromsø kommune har ofte vært skadelidende for ideologisk stahet fra begge sider av det politiske landskapet.

– Vi trenger en ny, god, konservativ klima- og miljøpolitikk. Vi må ha løsninger på de største utfordringene vi står overfor i dag, om vi skal ha noen sjanse for å styre i Tromsø og Norge igjen. Da må vi legge om kursen, for vi kan ikke fortsette som før, var tidligere byrådsleder Øyvind Hilmarsens beskjed på et internt oppvaskmøte i etterkant av valget.

Det er nettopp dette flertallet i Høyres kommunestyregruppe gjør. Likevel ligger en sunn skepsis i bunn: En forutsetning for at det innføres piggdekkavgift er at hver krone som tas inn går til tiltak for å forbedre byluft. Det skal være en sammenheng mellom skattlegging og velferden man får igjen. Man skal ha respekt for folks privatøkonomi.

Vi ser også et generasjonsskifte i partiet. Ungdommen prioriterer lokalmiljø og luftkvalitet, mens Senior-Høyre klinger seg til piggdekkene, og betviler både vitenskap og at det i det hele tatt er dårlig luftkvalitet i Tromsø.

Dersom man først skal innføre en piggdekkavgift kunne ikke tidspunktet vært bedre. Vi har akkurat gjennomført et lokalvalg, og nå får politikerne nesten fire år på seg til å vise om avgiften gjør utslag. Vi får se om dette fører til at færre kjører piggdekk, og om det igjen fører til friskere luft i byen.

Dersom det ikke gir forventede utslag er det ikke verre enn å skrote avgiften. Men ingen vil kunne anklage Høyre og kommunestyrets øvrige flertall for ikke å være pragmatisk og sette innbyggernes elementære behov først.

Kritikerne fremstiller det som om at bilistene skal «tvinges» over på piggdekk. Det er sprøyt. Alle kan ennå kjøre piggdekk. Men dersom man ønsker å fortsette med det, er man nødt til å være med å betale for at svevestøvet man slipper ut minimeres. Hver piggdekkbilist vil gjennom avgiften finansiere flere timer med kosting av gatene.

Posisjonen har fått en utstrakt hånd fra Høyre. Nå gjelder det for Wilhelmsen & co å lytte til de signalene de har fått, og de fornuftige kravene som er satt for å støtte avgiften. Løsninga kan bli sunnere byluft for alle.