En dag med «elleville» salg som skal lokke forbrukere til å handle mer og å stå som sild i tønne for å kjøpe nye produkter de ikke visste at de trengte, virker spesielt underlig nå.

Som følge av koronasituasjonen blir det ingen vanlig «Black Friday» i år, verken i Tromsø eller i opphavslandet USA. I stedet har senterledelsene ved både Jekta, Nerstranda og K1 varslet at de vil spre kjøpefesten utover hele uka og slik heller lager en «Black week».

TEGNING: Odd Klaudiussen

Det er helt nødvendig å avlyse en dag som preges av tette køer og et begrenset antall varer på salg. Å skulle oppfordre folk til å møtes i tette folkemengder i løpet av et kort tidsrom nå ville vært uforsvarlig og forbundet med helt unødvendig helserisiko.

Samtidig kan man lure på hvor klokt det er å skulle tviholde på konseptet ved å lage kjøpefesten til ei uke med salg for å lokke forbrukerne til butikkene. Strengt tatt burde vi følge myndighetens råd og være mest mulig hjemme, og slik unngå unødvendig kontakt med andre.

Det synes noe merkelig at handelsstanden på den ene siden oppfordrer folk til å få unnagjort julehandelen før jul for å unngå høyt press i butikklokalene, samtidig som de nå inviterer til det samme på senterne under «Black week».

Flere forbrukere vil nok derfor stå i en spagat fremover. Hensynet til å dempe smitte ved å handle på internett står i kontrast mot ønsket om å støtte lokalt næringsliv ved å handle i Tromsøs mange utmerkede butikker.

Byens butikker har et ansvar for å gjøre det til en mest mulig smittevernvennlig opplevelse å handle lokalt. Da er neppe «Black week» det beste sjakktrekket.

Det ser svart ut nok fra før av, uten at vi trenger å gjøre smittetallene enda mørkere. Så får man heller oppfordre folk til å handle lokalt på alle dager nå i ukene frem mot jul.