Søndag kveld ble to personer bekreftet omkommet mens én person ble skadet i en trafikkulykke i Lavangsdalen. Ulykken skjedde rett sør for der midtdeleren i Lavangsdalen slutter. Ifølge et vitne skal den ene bilen ha kommet over i motgående kjørefelt, noe som medførte en voldsom front-mot-front-kollisjon. Totalt var fire biler involvert i hendelsen.

Lavangsdalen har en lang og sørgelig historie når det kommer til trafikkdrepte og -skadde. Før en veistrekning på 9,6 kilometer i dalen, fra Langmoen i nord til Storskreda i sør, endelig fikk montert midtdeler i 2013, hadde det i løpet av en tiårsperiode vært fire dødsulykker på den aktuelle strekningen. Etter at fem personer omkom i en møteulykke i 2011, bevilget regjeringen penger til midtdeler på den såkalte «dødsveien». Strengt tatt var innfartsveien til Tromsø ikke tilstrekkelig trafikkert til å få midtdeler, men staten gjorde et unntak på grunn av de mange tragiske ulykkene.

Det ble imidlertid kun bevilget penger til trafikksikringstiltak på den mest ulykkesutsatte strekningen av den såkalte «dødsveien». I stedet for å fortsette med midtdeler gjennom hele dalen og helt fram til Laksvatn, slik ønsket fra veimyndighetene var, ble det stopp ved Storskreda. På de om lag åtte gjenstående kilometerne fram til Laksvatn har det ikke blitt satt inn noen trafikksikringstiltak av større omfang.

Det skyldtes ikke at ikke behovet for tiltak var der. Allerede da midtdeleren lenger nord i Lavangsdalen sto ferdig etablert i november 2013, uttalte Statens vegvesen at det var ønskelig med sikringstiltak også på den gjenstående delen av europaveien fra Storskreda til Laksvatn. Til iTromsø uttalte daværende regionsjef Torbjørn Naimak at strekningen i aller høyeste grad var aktuell for å få midtdeler.

Det er på høy tid å ta opp igjen disse planene for en videreføring av midtdeler de siste kilometerne ut av dalen og fram til Laksvatn. Ulykken søndag er på ingen måte den første møteulykken som skjer på denne strekningen uten midtdeler. Både før og etter at midtdeleren lenger nord i Lavangsdalen sto ferdig har det vært både dødsulykker og ulykker med alvorlige skader mellom Storskreda og Laksvatn.

Søndagens møteulykke, med det aller verst tenkelige utfallet, bør være et kraftig incitament for på ny å vurdere en forlengelse av gode trafikksikringstiltak også det siste stykket ut av Lavangsdalen. Midtdeleren som ble etablert for drøyt syv år siden lenger nord i dalen har vist seg å være meget effektfullt, med langt færre ulykker som konsekvens.

Dersom en utvidelse av dagens midtdeler skulle vise seg som det beste alternativet, i samsvar med veimyndighetenes tidligere anbefalinger, er det likevel en lang vei fram til at et slikt tiltak kan realiseres. Noe finansiering er langt fra sikret, så våre folkevalgte fra Troms vil ha en solid jobb foran seg.