Nylig skrev iTromsø om Galin Mihaylov og Dessislava Ivanova som har stått på randen av konkurs med den lille familiebedriften sin Selfie. Tre millioner kroner har ekteparet siden 2019 investert i konditoriet i Grønnegata. Fordi kriteriene for koronastøtte har ekskludert nystartede bedrifter som Selfie, så de ingen annen utvei enn å selge leiligheten i Bulgaria – i et forsøk på å kunne holde liv i konditoriet.

Den fortvilte situasjonen kom for en dag da Ap-leder Jonas Gahr Støre gjestet Tromsø. Her fikk han høre hvordan en håndfull lokale nærings- og reiselivsaktører har opplevd koronapandemien. Selv om Mihaylov og Ivanova ikke har mottatt statlig støtte, har de fått noe hjelp lokalt – dels gjennom litt redusert husleie, dels fra noe kommunal støtte.

Det har hjulpet på, men ikke vært tilstrekkelig. Etter at iTromsø skrev om situasjonen, har imidlertid ekteparet fått massiv støtte fra byens innbyggere. Forrige fredag sto det kø av folk utenfor allerede da konditoriet åpnet for dagen. I løpet av en halvtime var nesten hele kakedisken tømt for godsaker. Konditoren måtte jobbe hele natten for å ha varer å selge den helgen, ekstrahjelp måtte kalles inn.

I det små handler historien om et utslitt ektepar som har jobbet over 72 timer i uka uten lønn, i et marerittaktig forsøk på å overleve og sikre sine investeringer og sitt livsverk. I et litt større perspektiv handler det om å sikre byens arbeidsplasser. Om en bedrift som under naturlige omstendigheter, og med en stabil drift, kunne hatt mulighet til vekst, men som under koronapandemien har hatt konkursspøkelset hengende over seg. Med all den usikkerheten for fremtiden dette innebærer for alle involverte – både eiere og ansatte, og deres familier.

At tromsøfolks reaksjon var å legge turen innom og faktisk handle hos ekteparet – å bruke bedriften deres – er ikke bare gledelig. Det er helt nødvendig. Ikke bare for Selfie, men også for andre av byens butikker og utesteder som har slitt, og fortsatt sliter, økonomisk som følge av pandemien.

Dersom vi ønsker et velfungerende næringsliv, hvor det også er plass til mindre, lokaleide bedrifter, har vi alle som forbrukere et ansvar for faktisk å handle hos dem. Også i tiden etter pandemien. Ikke minst da.

Situasjonen til Selfie er ikke unik. Ifølge NHO Arktis har en rekke bedrifter store problemer med å betale regningene sine. Over 40 prosent i denne næringen sier at de frykter konkurs. Behovet for økonomisk hjelp fra lokale og statlige myndigheter har vært – og er – helt nødvendig. Men dette er kortvarig nødhjelp, som i det lange løp neppe er tilstrekkelig, i hvert fall ikke for de mest økonomisk sårbare bedriftene.

Regjeringen iverksatte i helgen runde tre av gjenåpningsplanen for Norge, etter råd fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet. Nye anbefalinger og forskriftsendringer kom som følge av synkende smittetall, færre sykehusinnleggelser og at over halvparten av befolkningen over 18 år nå har fått minst én vaksinedose.

Helgens lettelser var mer omfattende enn ventet, og det er absolutt grunn til å tro at vi fremover vil se økt fart i retning av et mer normalt samfunn. Det gir også håp om at kundene i tiden fremover vil fortsette å komme inn døren til Selfie – og til alle andre lokale utesteder, butikker og øvrige bedrifter. Å handle lokalt er i lengden den eneste måten å hjelpe byens næringsliv ut av koronapandemien.