iTromsø mener:

- Kontrakten må sies opp

Tidspunktet for å si opp den skjebnesvangre kontrakten er kommet, mener iTromsø på lederplass i dag. SI DIN MENING: Er det på tide at kontrakten oppheves?
leder

Hurtigbåtskandalen i Troms har åpenbart ingen ende. Passasjerenes tillit smuldrer vekk, og de reisende velger andre transportløsninger. Det er trist. Men aller mest urovekkende er den politiske handlingslammelsen.

For hvor mange sjanser skal de nye hurtigbåtene få før fylkesrådet manner seg opp og slår fast at de reisende er nok plaget? Hvor langt er de ansvarlige politikerne villig til å la det skure og gå før de tar affære og håndterer problemet: At båtene åpenbart ikke evner å trafikkere den strekningen de skal betjene.

Alarmerende

Man trenger ikke være rakettforsker for å slå fast at båtene ikke er gode nok. Hvem som sitter med feilen og ansvaret – fylkeskommunen som sendte bestillingen, eller rederiet som eier båtene – er en annen sak. Derom vil nok partene strides langt inn i rettslokalene.

DEBATT: Er det på tide at kontrakten oppheves?

Men i et forsøk på å redde ansikt er man i ferd med å miste passasjerfokuset. Det er alarmerende. Passasjerflukten er vel dokumentert allerede. Onsdag ble alle de tre nye karbonbåtene satt ut av drift. Årsak: De pådrar seg skader når de legger til kai, og skadene setter sikkerheten i fare. Rederiet har varslet at det kan bli hyppigere innstillinger i tiden fremover.

Smuldrer vekk

Denne ukens hendelser føyer seg inn i rekken av driftsproblemer med de nye båtene. Boreal Transport Nord slo før jul fast at en undersøkelse viste at tilfredsheten med båtene var stor. De som er tilfredse finner man selvsagt når man leter, men det er ingen tvil om at passasjerenes tålmodighet er satt på en meget alvorlig prøve. Tilliten er i ferd med å smuldre vekk. De reisende – enten de skal på handel, møter eller benytte seg av helsetjenester – må kunne stole på at hurtigbåtene faktisk går.

Fylkestinget, som allerede i fjor høst behandlet en mulig oppsigelse av kontrakten med Boreal Transport Nord, har gitt fylkesrådet en fullmakt til å reagere i det øyeblikket grunnlaget var «godt nok».

LES OGSÅ: - Farlig nær kontraktsheving

Gullruten

I en situasjon hvor selve «gullruten» innen båtsamferdselstilbudet i fylket er i ferd med å bli rasert, må ansvarlig fylkesråd Terje Olsen (H) og hans nærmeste kolleger i fylkesbygget kjenne sin besøkelsestid og vise handlekraft.

Som en sentral politiker i fylkestinget uttalte sist høst: – Det er ikke et spørsmål om kontrakten blir sagt opp, men når.

Tidspunktet for å si opp den skjebnesvangre kontrakten er kommet.