Leder"/>

iTromsø mener:

- Gratis buss inntil de holder rutetidene

Det er en åpenbar fellesnevner for introduksjonen av nye, miljøvennlige hurtigbåter i Troms og nye, miljøvennlige busser i Tromsø: Intensjonene bak står til 20 i stil – planlegging og gjennomføring får strykkarakter.
leder

For måneder med hurtigbåtkaos ble avløst av busskaos i Tromsø, da Nobina overtok busskjøringen 1. februar. Vi har snart lagt bak oss én måned med sammenhengende forsinkelser, innstilte og kansellerte bussavganger, syke bussjåfører og sinte passasjerer. I tillegg har de ansvarlige virket handlingslammet, og brukt altfor lang tid på å få busskjøringen i rute igjen.

Det er fortsatt et langt stykke igjen til «friskmelding», selv om tiltak er både iverksatt og planlagt. Sett utenfra fortoner det hele seg som et revynummer, eller rettere sagt en tragikomedie.



Passasjerene er nådeløse, og sier fra i det øyeblikket de opplever at bussen ikke kommer når det skal. Det er helt naturlig. For den uforutsigbarheten som svært mange bussbrukere i dag opplever, har fått konsekvenser både for den enkelte og for en rekke arbeidsplasser.



Men når sjåfører føler seg mobbet og sjikanert, slik enkelte fortalte om like før helgen, er det noen som har gått langt over streken. Passasjerene må vise forståelse for at det ikke er sjåførene, men systemet som er problemet. Det hjelper derfor svært lite å vende aggresjonen mot sjåførene, som gjør sitt ytterste for at bussene skal holde rutetabellen.

Les også: - Tøft å gå på jobb og vite at man blir å få kjeft.

Det er derfor på sin plass med en klar oppfordring til alle bussreisende: Ikke tøm mishagsytringene ut over sjåførene. Det bidrar ikke til at problemene løser seg. Kanskje snarere tvert imot. For sist uke var det dager med 40 av 200 sjåfører syke. Tillitsvalgt for sjåførene avviser at det dreier seg om aksjoner, men gjør det klart at det oppleves tøft å få mye kjeft. Det er nærliggende å tro at det psykiske presset er blitt for stor for enkelte. Økt forståelse og overbærenhet fra de reisende vil bidra til å bedre situasjonen.

De ansvarlige er kommet på banen med ulike tiltak for å rette opp i kaoset. Vi forutsetter at tiltakene virker som forutsatt, så kjapt som overhodet mulig. For tålmodigheten er brukt opp. Både blant passasjerene og på politisk hold.

Les også: Vil innføre reisegaranti.

Men inntil alle busser makter å følge rutetabellene igjen, bør Nobina gjøre bussreisene gratis i en god periode fremover. Det vil oppleves som en hyggelig gest fra selskapet, for alle vanskene det har påført de reisende. Vi tipper at mer tilfredse reisende dessuten vil være en god investering for fremtiden.