Det bekrefter selskapet ved 03.20-tiden natt til tirsdag.

– Vi har nådd en enighet. Streiken er over. Vi kommer til å vende tilbake til arbeidet i morgen. Vi har etter lange og vanskelige forhandlinger endelig fått en avtale.

Det sier forhandlingsleder for pilotene, Martin Lindgren, i møte med pressen natt til tirsdag.

Avtalen som nå er inngått løper til 30. september 2027 – altså fem år, sier Lindgren.

– Noen tunge uker

– Jeg er veldig glad vi kan gå ut herifra med en signert avtale, sier SAS’ forhandlingsleder Marianne Hærnes.

– Det vil sikkert ta litt tid før vi får alt i gang igjen, men jeg tror ikke det kommer til å ta veldig lang tid, sier hun om flyvningene fremover.

SAS’ toppsjef Anko van der Werff trekker frem kundene like etter at avklaringen ble offentlig:

– Vi har hatt noen tunge uker, og det første vi vil gjøre er å be om unnskyldning til kundene våre.

– Jeg er veldig takknemlig for at det nå er over, legger han til.

– Glad konflikten er over

– Først og fremst er jeg glad konflikten er over, sier Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening i møte med pressen.

I en pressemelding bekrefter forbundet at 450 piloter er sikret gjenansettelse i den nye avtalen.

– Under de rådende forutsetninger er denne avtalen det beste vi kunne oppnå, og vi vil legge den frem til uravstemning blant medlemmene, skriver forbundet.

Full forvirring

Tidligere på kvelden kom det sprikende meldinger om hvorvidt det var en avtale klar mellom pilotene og SAS.

– En avtale er på plass, har leder for SAS Norge Flygerforening, Jan Levi Skogvang, bekreftet til Dagbladet Børsen.

Styreleder i SAS, Carsten Dilling, bekreftet også overfor svenske Dagens Industri:

– Vi har en avtale, nå skal vi bare få de siste underskriftene på plass.

Aleksander Wasland, leder i Norsk Flygerforbund, sa til NRK at 450 piloter får tilbake jobben etter forhandlingene, men trakk siden denne opplysningen.

Samtidig har SAS understreket i en børsmelding at en avtale ennå ikke er signert.

– På grunn av spekulasjonene i media ønsker SAS å presisere at ingen avtale er ennå signert mellom de to partene. Meglingsprosessen fortsetter, skriver selskapet.

JA OG NEI: SAS-styreleder Carsten Dilling (til høyre) sier selskapet har en avtale. Mens SAS børsmelder at de ikke har signert noen avtale. Foto: TT NEWS AGENCY / Reuters/NTB

Frontene har vært steile og konflikten fastlåst siden 900 piloter gikk ut i streik mandag for to uker siden.

Da hadde forhandlingene allerede blitt forlenget med hele fem dager, men likevel klarte ikke partene å komme til enighet.

Onsdag i forrige uke startet forhandlingene opp igjen i Stockholm. Helt frem til lørdag morgen virket det å være lite fremgang. Natt til søndag ble det forhandlet hele natten.

Selv om streiken blir avsluttet er det anslått at det vil ta et til to døgn før SAS-trafikken igjen går som normalt.

Kranglet om avtalelengde

For fagforeningene har et sentralt krav vært at pilotene må gjenansettes etter å ha blitt permittert og oppsagt under pandemien. SAS har holdt fast ved at pilotene må søke på jobber i de nye datterselskapene SAS Connect og SAS Link.

Den siste uken har også lengden på tariffavtalen blitt et hett samtaleemne. 7. juli påsto de norske pilotlederne E24 at SAS skal ha fremsatt krav en åtte år lang tariffavtale uten streikerett, men at selskapet helst ville ha ti. Selskapet fikk sterk kritikk av en samlet fagbevegelse etter at saken ble kjent.

Mandag kveld venter presse fra hele Skandinavia på at SAS og pilotforeningene skal komme ut å bekrefte om de har en ny avtale. Foto: Martin Hagh Høgseth, E24

– Jeg tror de også vet at det vi har sagt er at vi definitivt trenger en langsiktig avtale, og i hvert fall en lengre avtale enn vi har hatt de siste årene, simpelthen fordi dette selskapet er kjent for sine forstyrrelser. Det har vært for mange streiker gjennom årene, sa SAS-sjef Anko van der Werff til kritikken.

Tusenvis av kanselleringer

Godt over halvparten av SAS-avgangene til og fra Norge ble innstilt den første uken med streik.

Siden da har det ikke vært kontakt mellom partene, før SAS tok initiativ til et nytt møte i forrige uke.

Det er anslått av SAS at streiken har kostet selskapet mellom 100–130 millioner kroner om dagen. Torsdag forrige uke anslo selskapet at tapet var oppe i 1–1,3 milliarder svenske kroner. Over 2.500 avganger hadde da blitt kansellert.