Det kriserammede flyselskapet Flyr hadde frist klokken 16.30 tirsdag med å hente inn 430 millioner kroner i en kriseemisjon. Det lyktes ikke selskapet med.

Til gjengjeld har flyselskapet mottatt et tilbud om en alternativ transaksjon fra både eksisterende og nye profesjonelle investorer.

Flyr-styret har det ferske tilbudet nå oppe til vurdering og sier de vil komme med en kunngjøring før børsåpning onsdag.

Storinvestor Jan Petter Sissener i fondet Sissener Canopus bekreftet til E24 kort tid etter Flyrs beskjed at de har kommet med et alternativt forslag.

Til Finansavisen forteller han at det dreier seg om å hente mindre penger.

– Vi har foreslått at de henter mindre penger med en warrantstruktur, så får vi se hvordan tingene ser ut når vi kommer ut på vårparten, sier forvalter Jan Petter Sissener i Sissener Canopus til Finansavisen.

Ifølge investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, er den enkleste formen for warrant en løsning hvor investorer låner selskapet penger og så kan investoren velge å omgjøre kravet til aksjer om lånet ikke blir betjent som det skal.

– Det blir litt som et konvertibelt lån, sier Næss.

Bare et selskap har gjort det tidligere

På spørsmål om hvordan Flyr kan hente penger på annet vis, og hva denne «alternative transaksjonen» kan være, svarer Næss, følgende:

– Det er en veldig uvanlig metode som jeg bare har sett ett selskap gjøre tidligere, det er den eneste jeg kan komme på. For vanligvis er det jo emisjon eller ikke, sier Næss til E24.

Han skisser en måte der investorer garanterer for at de vil gå inn med eksempelvis 80 millioner kroner i egenkapital i Flyr. Men det gjør de ved å låne aksjer av eksisterende aksjonærer. I løpet av de neste tre ukene selger den samme investoren disse lånte aksjene til en verdi av 88 millioner kroner.

Samtidig utsteder Flyr nye aksjer, som de gir tilbake til de som har lånt sine aksjer ut.

Investoren har dermed bidratt med 80 millioner kroner som flyselskapet trengte, men sitter selv igjen med 8 millioner i gevinst, uten å ha tatt noen reell risiko.

Altså en slags vinn-vinn for begge parter.

Den tenkte avtalen innebærer at Flyr kan be om penger på denne måten gjentatte ganger innenfor en avtalt totalramme.

Ikke god løsning for aksjonærene

– Men det vil ikke være en typisk god løsning for aksjonærene, for ulempen er at det hele tiden vil bli utstedt nye aksjer og det er jo neppe bra for fremtidig verdiutvikling. Men, det passer bra i et selskap hvor ingen profesjonelle aktører vil tegne og hvor det er en rekke ikke-informerte tradere, sier Næss.

Et lån tror Næss ikke er aktuelt i Flyrs tilfelle.

– Som investor får du ingenting igjen for det eller du står i fare for å miste alt. For Flyr har ikke så mange fysiske verdier at de kan selge unna, sier Næss.

– Godt fornøyde

Nøyaktig hva den alternative transaksjonsløsningen Flyr-styret har fått å tygge på, opplyser ikke flyselskapet noe videre om til E24.

I en e-post skriver Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid følgende på spørsmål fra E24 om hva alternativet innebærer:

– Vi er veldig godt fornøyde med at vi nå har fått et alternativt forslag til finansiering fra profesjonelle investorer, skriver Frislid.

Hun svarer heller ikke på hvor nære Flyr kom en fulltegnet emisjon før fristen gikk ut tirsdag.