Havila Kystruten, som har blitt rammet av sanksjoner mot Russland på grunn av at lånegiver GTLK er underlagt sanksjoner, melder tirsdag at det har fått et foreløpig unntak fra sanksjonene.

Selskapet har mottatt dispensasjon fra Utenriksdepartementet til å drive «Havila Capella» i 6 måneder.

– Det er selvsagt svært gledelig for oss at Utenriksdepartementet har gitt oss en dispensasjon fra sanksjonsforskriften. Det betyr at skipet nå ikke er sanksjonert, siden vi ikke opererer i strid med noen gjeldende sanksjoner, sier administrerende direktør Bent Martini i en uttalelse.

Skipet ble tidligere denne måneden nektet å seile og ble derfor strandet. Havila har ventet på avklaring fra departementet ettersom over 200 passasjerer fikk en ufrivillig påskestopp i Bergen. Disse fikk senere et tilbud fra Hurtigruten om å sitte på gratis med dem.

Havila Kystruten har finansiert byggingen av sin flåte på fire nye skip - deriblant Capella - gjennom leasingselskapet GTLK, som kontrolleres av den russiske stat.

Forsikring i det blå

Samtidig har Utenriksdepartementet i sitt svarbrev understreket at de ikke har tatt stilling til dispensasjon for forsikringsstillelse i saken. Forsikring av «Havila Capella» vil kreve særskilt dispensasjon etter søknad fra forsikringsselskapene.

– Med beslutningen til Utenriksdepartementet håper vi på en positiv tilbakemelding fra forsikringsselskapene og at de søker dispensasjon. Slik vi tolker det bør det være mulig å få denne dispensasjonen, sier Martini.

Det er ansvarsforsikringen i selskapet Gard som ikke har vært godkjent.

Leverandører har varslet terminering av avtaler

Havila Kystruten skriver at utfordringen nå er at enkelte leverandører har behandlet «Havila Capella» som et sanksjonert skip, og varslet terminering av inngåtte avtaler.

– Vi forventer at leverandørene våre vil fortsette å gi oss støtte og service i tråd med våre samarbeidsavtaler nå som norske myndigheter bekrefter at «Havila Capella» ikke skal sanksjoneres, sier Martini.