Havila Kystrutens skip, «Havila Capella» har vært strandet i Bergen siden tirsdag kveld som følge av sanksjoner mot Russland.

Skipets russiske långiver, GTLK, er underlagt sanksjoner. Dermed har det vært et spørsmål om ansvarsforsikringen fortsatt gjelder.

Selskapet har ventet på en avklaring fra Utenriksdepartementet, som har måttet avgjøre om de kan forsikres eller ikke.

– Havila Kystruten har sett seg nødt til å kansellere rundturen Bergen – Kirkenes – Bergen, grunnet at norske myndigheters vurdering er at skipets forsikringer rammes av sanksjoner mot leasingselskapet, skriver Havila Kystruten i en melding.

Kommunikasjonsansvarlig Lasse Vangstein utdyper til E24:

– Vi hadde fått positive signaler fra UD onsdag om at de trodde dette var mulig, men de har sett på saken på nytt, og endret sin mening.

– Det må vi bare akseptere, selv om vi er skuffet, sier Vangstein.

Vil få pengene refundert

Nå vil skipet ligge til kai frem til selskapet får godkjenningen man trenger fra UD. Neste planlagte tur langs norskekysten er planlagt 23. april.

Skipet hadde 232 passasjerer som skulle delta på hele eller deler av reisen.

– Kundene har vært ekstremt tålmodige, sier Vangstein.

– Vil de reisende få pengene de har brukt på turen tilbakebetalt?

– Alle kundene vil få billettene refundert, og folk vil få hjelp til å komme seg hjem dit de skal, sier Vangstein.

Passasjer Terje Albregtsen har akkurat fått beskjed om kanselleringen når han snakker med BT ved 13.30-tiden.

– Nå må vi bare finne resepsjonen, finne ut hva vi skal gjøre og pakke kofferten, sier han.

Terje Albregtsen og Magnhild Bergheim har fått turen kansellert etter at russiske sanksjoner stoppet Havila Kystruten. Foto: Privat

Russisk finansiering

Forrige uke utvidet EU sanksjoner mot russiske enkeltpersoner og selskaper, og GTLK, som finansierer Havila Kystrutens skip, er blant de sanksjonerte selskapene.

EU har begrunnet sanksjonene mot GTLK med at selskapet «støtter finansielt og drar nytte av Russlands regjering, som er ansvarlig for annekteringen av Krim og destabiliseringen av Ukraina».

I GTLKs styre sitter blant annet flere russiske regjeringstopper, samt president Vladimir Putins pressetalsmann Dmitrij Peskov.

Full stans

Havila Kystrutens fire skip ble bestilt etter at Havila-konsernet i 2018 sikret en ti år lang kontrakt med staten om drift av fire av de 11 kystrutene mellom Bergen og Kirkenes.

Så langt har selskapet bare mottatt ett av totalt fire skip – «Havila Capella». Nå som dette nektes å seile blir det altså full stopp for selskapet.

De tre gjenværende skipene, som er under bygging, er enn så lenge eid av Tarsan-verftet i Tyrkia frem til Havila Kystruten overtar dem.

For Havila Kystrutens del har kontrakten en total økonomisk ramme på nær 2,9 milliarder.

Nå jobber selskapet med å sikre ny finansiering både for skipet i Bergen, men også for de tre ytterligere skipene som enten er ferdig bygget eller skal bygges.

– Vi jobber med løsninger, men det tar tid å refinansiere så store avtaler, sier Vangstein.

Selskapet har i utgangspunktet planlagt overtagelse sitt andre skip, Havila Castor, i løpet av en ukes tid. Jomfruturen fra Bergen har vært planlagt 10. mai.

Avtalen innebærer at GTLK eier skipene, og leier dem tilbake til Havila Kystruten til en avtalt pris de neste ti årene, før sistnevnte har opsjon på kjøp.

Skipene har en samlet kostnad på rundt fire milliarder kroner.