– Jeg tror alle sitter med ekstremt blandede følelser. Vi har samtidig følt at vi ikke har hatt noe reelt valg, sier han i forkant av avstemningen.

SAS-pilot Sverre Wilberg har jobbet 25 år i selskapet, og flyr daglig både innenriks og i Europa. Før pandemien fløy han også lengre ruter.

Etter 15 dager med streik, 3800 innstilte avganger og 1,5 til 2 milliarder tapte SAS-kroner, ble fagforeningsledelsen og SAS-ledelsen enige om en avtale. Klokken 23:59 fredag kveld er siste frist for medlemmene i fagforeningene til å stemme over avtalen.

– Jeg tror nok at avtalen blir stemt gjennom, sier piloten.

Han tror fagforeningslederne har gjort så godt de kunne.

– Du har tillit til de som har sittet i forhandlingene. Det er oppegående og flinke folk. Det er ingen grunn til å betvile at det ikke var mulig å komme lenger, sier han.

– En avtale du overhodet ikke vil ha

Inn mot uravstemningen sitter Wilberg med en dårlig følelse.

– Det er todelt; Avtalen er ikke bra, den er også låst i fem og et halvt år. Det er veldig lenge, sier han.

Resultatene fra avstemningen er ventet å komme lørdag. De er rådgivende, og en endelig beslutning er ventet tirsdag neste uke.

– Er du spent?

– Nei, egentlig ikke. Det er mer slik at du bare sitter med en vond magefølelse. Fordi dette er en avtale du overhodet ikke vil ha, men en avtale du bare må ta.

Han legger til at han føler på en klump i magen før avstemningen.

– Det er som å få armen vridd langt opp på ryggen og bli presset gjennom døråpningen, sier Wilberg.

– På grensen til det paranoide

SAS-piloten opplever situasjonen med SAS-ledelsen som krevende og frykter represalier ved å gå ut i mediene. Han velger likevel å gjøre det for å gi kollegaene sine en stemme.

– Det viser hva slags regime vi jobber under når vi nå nærmest blir ekstra forsiktige, på grensen til det paranoide. Selv om våre ledere faktisk går ut og gjør det motsatte, ved å for eksempel stigmatisere sine egne ansatte i mediene, sier han.

Tonje Sund, kommunikasjonssjef i SAS har et annet syn.

– Vi har respekt for at det er ulike synspunkter, samtidig som vi nok ikke deler det virkelighetsbildet. SAS har vært gjennom en krevende konflikt der fokus har vært å redde selskapet og sikre en konkurransekraftig fremtid. Vi avventer nå utfallet av uravstemningen til helgen, der vi naturligvis håper på et positivt utfall, sier hun.

– Tøffere arbeidsvilkår

Blant punktene i avtalen er en arbeidshverdag på inntil 60 timer i uken. I tillegg får pilotene en lønnsnedgang på rundt fem prosent. Det vil også bli mer fleksibelt bruk av ansatte i høy- og lavsesong. Avtalen har en varighet på fem og et halvt år.

– Vi har en ansiennitetsmodell hvor sistemann inn, er først ut. De fleste som nå er igjen, har vært pilot i SAS lenge. Eksempelvis slike som meg som har vært SAS-pilot i snart 25 år. Da de kvittet seg med ansatte under pandemien, var det de dyreste som ble igjen, sier Wilberg.

Dersom etterspørselen etter flyreiser øker, tror han at en del piloter vil se seg om etter andre muligheter som følge av det han mener er tøffe arbeidsvilkår.

– Det kan være noe SAS er positive til, sier han.

– Det beste for SAS er helt klart å finne piloter i det åpne markedet, og deretter plassere dem i et bemanningsselskap. Det blir litt som selskapsmodellen til lavprisselskaper.

Piloten viser til at selskapet da kan komme til å hente inn unge med mindre erfaring, til en lavere lønn. Det han betegner som høy arbeidsbelastning mener han kan føre til større gjennomtrekk av ansatte.

– Det blir for de fleste ganske slitsomt å jobbe slik i lengden. Det blir en del gjennomtrekk. De få som orker å være lenge nok, selv de mer erfarne med høyere lønn, tar også etter hvert jobb ett annet sted, for en bedre balanse mellom jobb og fritid, sier piloten.

Wilberg sier det er prisen de må betale for å sikre den skandinaviske modellen, og for å gi jobben tilbake til de 560 pilotene som mistet den under pandemien. Han tror alternativet ville blitt ansettelse i bemanningsselskaper med helt andre kontrakter.

– Da de gikk bort fra bemanningsmodellen, kom det med en pris. Og det er tøffere arbeidsvilkår, sier han.

SAS’ pressetalsperson i Norge, Tonje Sund. Foto: SAS

– Total arbeidstid er lik

Kommunikasjonssjefen i SAS mener avtalen gir fleksibilitet på lik linje med andre flyselskaper.

– Det er riktig at avtalen åpner for en arbeidsmengde på opptil 60 timer i en enkeltuke, men total arbeidstid er lik de gamle avtalene – da en pilot maks kan jobbe 190 timer over en fireukersperiode, sier hun.

Hun sier videre at 5000 ansatte mistet jobben «på tvers av SAS» på grunn av pandemien.

– Ansiennitet er et sentralt element i denne typen prosesser, og dessverre går det dermed hardest utover de yngste medarbeiderne. Nedbemanningen under pandemien skjedde i samråd med fagforeningene. Videre har piloter en trinnvis lønnsskala, der man gradvis går opp i lønn etter hvert som årene går, slik at ansiennitet og lønn dermed henger tett sammen, sier Sund.