Flyteknikere på pinebenken – vet ikke om de får jobb i Babcock

Flyambulanseselskapet Babcocks verksteder skal være i Norge, men hvor mange flyteknikere de trenger eller hvor verkstedene skal ligge, er ikke avgjort.

Luftambulansefly fra Lufttransport inne til service i servicehangaren på Tromsø Lufthavn. Foreløpig vet ikke flyteknikerne om de får jobb i Babcock når selskapet overtar flyambulansetjenesten neste år. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix 

iriks

– I praksis har de 50 ansatte flyteknikerne som blir berørt, fått beskjed om at de mister jobben neste sommer, sier leder Øyvind Strøm i flyteknikernes fagforening Norsk Helikopteransattes Forbund til FriFagbevegelse.

Han viser til at det britiskeide svenske selskapet som har vunnet anbudet om flyambulansetjenesten i Norge fra neste sommer, ikke har hatt forhandlinger med flyteknikerne som i dag sørger for at ambulanseflyene er trygge for pasienter, leger, sykepleiere og piloter. Dermed vet de heller ikke om de får fortsette å jobbe med dette om et drøyt år.

Babcock opplyser til FriFagbevegelse at alle verkstedene for vedlikehold av ambulanseflyene skal ligge i Norge, og at ett verksted for hovedvedlikehold i Nord-Norge kanskje blir lagt til Tromsø. Tidligere har selskapet gitt uttrykk for at de ville flytte vedlikeholdet til Sverige.

– Vil stille sterkt

Selv om det er behov for «et relativt stort antall teknikere i Tromsø», er det ikke bestemt hvor mange. Selskapet kommer imidlertid til å ha flere flyambulansebaser, og kommer der til å ansatte flyteknikere som vil gjøre det meste av arbeidet.

I dag er det ni ambulansefly i Norge. To er stasjonert i Alta og to på Gardermoen, mens de øvrige er i Kirkenes, Tromsø, Bodø, Brønnøysund og Ålesund.

– Vi skal bygge opp en større vedlikeholdsbase i Tromsø, og der må vi ha dyktige fagfolk. Det vil derfor fortsatt være behov for mange av dem som i dag jobber med vedlikehold i Tromsø, når vi etablerer vår egen base der. Vi skal også ha teknikere på alle flyambulansebasene i Norge, sier daglig leder Marius Hansen i Babcock til FriFagbevegelse.

Ledelsen sier videre at flyteknikerne som i dag er ansatt i Lufttransport, selskapet som har hatt flyambulansetjenesten i 25 år, men som tapte anbudet for Babcock, «er dyktige fagfolk som helt sikkert vil stille sterkt når vi på et tidspunkt lyser ut de aktuelle stillingene».

Faste kostnader

I et svar på et skriftlig spørsmål fra Senterpartiets Kjersti Toppe bekrefter helseminister Bent Høie (H) at Babcock har besluttet at vedlikeholdet av ambulanseflyene skal foregå i Norge. Han fastslår samtidig at kostnadene til såkalt tungt vedlikehold er en del av de faste kostnadene i avtalen, og at lokaliseringen av dette arbeidet ikke endrer kostnadsbildet.

Høie bekrefter imidlertid at krisen i luftambulansetjenesten hittil har kostet opp imot 8 millioner kroner.

Norsk Flygerforbund og Babcock gjenopptok mandag denne uka lønnsforhandlingene med pilotenes fagforening. De kom imidlertid ikke til enighet, og har avtalt å møtes igjen 15. juni.

Fra før er det Norsk Luftambulanse som har vunnet kontrakten om ambulansehelikoptrene.

(©NTB)