Babcock setter inn ekstra ambulansefly og starter forhandlinger med pilotene

Luftambulanseoperatøren Babcock setter inn et ekstra kortbanefly med eget mannskap for å bedre beredskapen i nord. De møter også pilotene til forhandlinger.

Babcock Scandinavian AirAmbulance setter inn flere tiltak for å bedre situasjonen i luftambulansetjenesten. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix 

iriks

Tidligere onsdag svarte helseminister Bent Høie (H) etter spørsmål i Stortinget at beredskapen i luftambulansetjenesten i Nord-Norge ikke er god nok. Ifølge helseministeren er beredskapen på 90 prosent, fire måneder inn i den nye leverandørens kontrakt.

– Vi er ikke fornøyd med dagens situasjon. Vi har innført krav om daglig rapportering fra Luftambulansetjenesten HF, sa Høie.


Luftambulanseberedskap opp i Stortingets spørretime:

Frykter for beredskapen på grunn av pilotmangel

I de fire første månedene har regulariteten til ambulanseflyene til Babcock ligget på rett over 90 prosent. – Det er ikke godt nok, sier helseminister Bent Høie (H).


Flere nye tiltak

Heller ikke Babcock er fornøyd med sin leveranse, og setter nå inn flere tiltak for å bedre situasjonen.

I tillegg til å sette inn et ekstra kortbanefly, vil selskapet torsdag og fredag møte pilotene til forhandlinger om en ny avtale, som kan åpne for å benytte ledige piloter på baser hvor det mangler bemanning.

Da NHO Luftfart og Norsk Flygerforbund i juni 2018 forhandlet fram avtalen som garanterte alle pilotene hos tidligere operatør jobb i Babcock etter overtakelsen, var det et krav fra Norsk Flygerforbund at alle pilotene skulle få beholde basen de hadde hos tidligere operatør.


Fylkeslegen har fått bekymring- og avviksmeldinger om Babcock

Fylkeslegen i Troms og Finnmark hadde møte med Helse Nord og Luftambulansetjenesten mandag for å få en redegjørelse for situasjonen.


Vil øke tilgjengeligheten

På Gardermoen, har Babcock derfor en overtallighet på sju piloter, samtidig som selskapet mangler til sammen sju piloter på basene i Kirkenes, Alta og Brønnøysund.

– Vi har lenge sett at dette ville bli en utfordring, men på grunn av avtalen som ble inngått i 2018 kan ikke de sju tilgjengelige pilotene på Gardermoen uten videre brukes på andre baser. Dette rammer dessverre den totale tilgjengeligheten på ambulansefly, sier sjef for flyoperasjoner i Babcock, Hans Skog-Andersen.

For å løse pilot-mangelen på enkelte baser går Babcock derfor i forhandlinger om tariffavtalen.

– Vi håper vi kommer fram til en løsning som gjør at vi kan benytte pilotene på en måte som øker tilgjengeligheten på ambulanseflyene fremover, sier Skog-Andersen.

Det ekstra kortbaneflyet vil være på plass i Finnmark fra og med mandag kommende uke. Operatøren vil i tillegg benytte flere av sine piloter som i dag har base i Sverige for å styrke den norske luftambulansetjenesten.

Ekstraflyet vil være i beredskap 12 timer i døgnet, og som et tillegg til den øvrige beredskapen.