Disse skal drifte hurtigbåtene fremover

Norled skal fremover drifte hurtigbåtrutene i Troms med nye aluminiums-hurtigbåter.

ANNONSERTE ANBUDSVINNER: Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo annonserte vinneren under en pressekonferanse på mandag.  

nyhet_old

Det annonserte fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, på en pressekonferanse mandag.

Torghatten, Boreal Båt og Norled hadde levert anbud på hurtigbåtrutene. Det er rutene mellom Tromsø og Harstad, mellom Tromsø og Skjervøy, samt mellom Tromsø og Lysnes det gjelder.

- Alle tre leverte tilbud i henhold til anbudsgrunnlaget og kravene, og vel så det, fortalte Prestbakmo på konferansen.

Vinneren av anbudet ble annonsert på en pressekonferanse klokken 13.00 mandag og det var Norled som vant anbudskonkurransen.

BAKGRUNN: Tre selskap vil drifte hurtigbåtrutene

– Kontraktstiden er på ti år, men opsjon for ytterligere fem år gjeldende fra 2020, sier Prestbakmo til iTromsø.

De tre selskapene leverte følgende tilbud for å drifte hurtgibåtrutene

BOREAL: Dagens hurtigbåtruter til og fra Tromsø driftes av Boreal. Foto: Tom Benjaminsen  Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Det er lagt strengere krav til komfort i det nye anbudet fra Troms. Og fylkesråden ga uttrykk for at komforten kom til å bli betydelig forbedret med anbudsvinner, blant annet med betydelig bedre benplass. 


Dette er Norled

Norled AS (tidligere Tide Sjø AS og HSD Sjø AS) er et norsk rederi.

  • Selskapet har rundt 80 fartøy, og driver ferge- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms.
  • Selskapet har mer enn 1.000 ansatte og omsatte i 2016 for drøyt 2,1 milliarder kroner.
  • Selskapet har hovedkontor i Stavanger og kontorer i Bergen og Oslo.
  • Norled AS er et heleid datterselskap av Det Stavangerske Dampskibsselskap AS, gjennom selskapet Norled Holding AS.
  • Kilde: norled.no, purehelp.no og Wikipedia

Oppstart for det nye anbudet er i 2020. Kontrakten løper i ti år, med opsjon på fem år ekstra.