I dag ble det klart at Staten Staten punger ut 5,12 milliarder kroner over åtte år fram til 2020 for at Hurtigruten skal drifte kystruten Bergen - Kirkenes.

Avtalen ble presentert på en pressekonferanse i Oslo i dag tidlig.

- I dag er det godt å være statsråd for Senterpartiet, når vi har blitt enige om å beholde samtlige 34 Hurtigrute-havnene og ha anløp syv dager i uken i åtte år framover, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

34 havner

Det betyr i snitt et statlig kjøp av tjenester på 640 millioner årlig - noe som riktignok er en god del under beløpet på 750 millioner som Hurtigruten ønsket.

- Prisen var ikke som vi ønsket. Det er kostbart å betjene 34 havner syv dager i uka. Men samtidig er det viktig for oss at vi får en langsiktighet på åtte år. Når man vurderer å kjøpe ny skip, så trenger man en tidshorisont, sa styreleder Trygve Hegnar på pressekonferansen.

- Vi er veldig fornøyd med at vi har fått tilbudet ned fra 750 mill. til 640 mill, sier imidlertid statsråd Magnhild Meltveit Kleppa.

Trapper ned

Det første avtaleåret betaler Staten 700 millioner for så å trappe betalingen gradvis ned til 580 millioner i 2019. Men gjennomsnittet for alle de åtte årene er altså 640 millioner kroner.

-Vi er godt fornøyd med at det har vært mulig å få en godtgjørelse som reflekterer kostnaden og risikoen ved den tjenesten som leveres. Avtalen gir den forutsigbarhet som kysten fortjener og Hurtigruten trenger, sier administrerende direktør Olav Fjell i en pressemelding.

- Den nye avtalen med staten gir oss den trygghet og langsiktighet vi trenger for å kunne levere et kvalitetsprodukt, slår styreleder Hegnar fast.

Kan trekkes

Statens kompensasjon vil øke betraktelig i forhold til 2010-beløpet. Da betalte Staten 377 millioner kroner for tjenestene.

I avtalen gis det rom for Hurtigruten til å ta ut skip i til sammen 22 dager for bruk til festivaler og lignende. Det kan skje uten at det blir trekk i godgjørelsene. Det samme gjelder for ruteavvik som følge av dårlig vær. Ruteavvik på grunn av tekniske problemer gir imidlertid trekk, ifølge avtalen.

Oppstartstidspunkt for den nye avtalen er 1. januar 2012.

Olav Fjell Foto: Ronald Johansen