En kunde ved Burger King sendte bekymringsmelding til Mattilsynet hvor vedkommende varslet om små fluer og skittent gulv hos burgerkjedens restaurant på Langnes. Det førte til at Mattilsynet i starten av september gjennomførte en inspeksjon hos restauranten.

Problem med skadedyr

I sin tilsynsrapport skriver Mattilsynet at de fant en del usikre renholds-, ordens- og vedlikeholdsrutiner, samt at det var dårlig oppfølging på problem med skadedyr ved restauranten. I tilsynsrapporten står det at virksomheten må utføre renhold av lokalene generelt og især i påpekte områder, samt sikre virksomheten mot inntrenging av skadedyr.

Flere skitne områder

Tørrvarelageret, oppvaskområdet på kjøkken og i utleveringen til «drive through» er blant områdene i restauranten hvor Mattilsynet observerte mangelfullt renhold. I tillegg påpeker de mangelfullt renhold på brytere og utstyr, som for eksempel soft-is-maskinen. Mattilsynet trekker også fram rot og ufremkommelighet ved lager og kjølerom. Mattilsynet skriver i sin rapport at de vurderer regelbruddet som alvorlig.

Alvorlig regelbrudd

I tillegg til at Burger King må rengjøre bedre, må de også gjøre tiltak for å sikre restauranten mot skadedyr. I tilsynsrapporten peker Mattilsynet på flere områder med ødelagte fliser og hull i belegg på gulvet. De viser videre til at vegger og dørstokker var preget av manglende vedlikehold. Også deler av taket blir vurdert som usikkert for sikring mot inntrenging av skadedyr. Mattilsynet vurderer også dette regelbruddet som alvorlig.

Har ordnet opp

Mattilsynet satte frist for gjennomføring til november i år, men få dager senere varslet Burger King at vedtakene allerede var gjennomført. Mattilsynet har vurdert tilbakemeldingen, og mener at regelverket nå er oppfylt. Rune Sandvik, administrerende direktør i King Food AS, driftselskapet for Burger King Langnes, sier at de tar tilbakemeldinger fra Mattilsynet på alvor.

– Vi ser svært alvorlig på alle tilbakemeldinger vi får fra Mattilsynet. Når vi får en slik rapport, tar vi tak i den med en gang, og vi har gått gjennom alt i restauranten og forsikret oss om at vi har ordnet opp i samtlige punkter Mattilsynet har pekt på og at vi har best mulig rutiner.

Tiltak mot skadedyr

I tillegg til punktene om renhold, påpeker Sandvik at restauranten også har gjort tiltak mot skadedyr.

– Vi har lest grundig punktet i rapporten om ytterligere tiltak knyttet til å forebygge skadedyrs ankomst til restauranten. Vi har fulgt alle råd og tilbakemeldinger fra Mattilsynet knyttet til dette spesielt, og har ytterligere forbedret våre systemer og tiltak knyttet til å forhindre adgang for skadedyr.

Han understreker at det er positivt med besøk fra Mattilsynet.

– Det er både viktig og positivt for oss å få besøk fra Mattilsynet. Deres tilbakemeldinger er viktige for oss som et ledd i å få så perfekte restauranter som mulig, sier Sandvik, og legger til at restauranten har satt i gang tiltak både på lang og kort sikt.

Dette er ikke første gang Burger King har fått refs for manglende renhold i sine restauranter i Tromsø. Også i 2013 fikk de varsel om å forbedre hygienen.

IKKE FØRSTE GANG: Dette bildet er fra en annen sak hvor iTromsø skrev om manglende renhold ved Burger King Langnes. Bildet ble tatt av en tipser i mai i år. Foto: Kristian Bårdsen Løwe