– Når det gjelder leveranser, er det norske markedet for lite. Tyskerne derimot, får biler nok. Derfor benytter vi oss av dem, sier Olaisen.

Helt nye

Ordningen gjør at Teknisk Bureau får Kia Soul registrert som importbiler. Det forklarer Olaisen med at avtalen innebærer at bilene må registreres i Tyskland slik at myndighetene får sine avgifter. Deretter sendes de nordover.

– Vi snakker om biler som er helt nye og som ikke har vært på veien. Til tross for det, får vi ikke registrere elbilene som nye.

Les også: Arctic Race skapte bil-boom

Kjører langt

Ifølge Olaisen har Kia Soul en rekkevidde på over 210 kilometer. Det er meget bra i forhold til konkurrentene.

– En grunn til etterspørselen, er nybilgarantien på syv år. Det kan ingen av våre konkurrenter vise maken til her til lands. Så langt er rundt 2.000 biler hentet fra kontinentet. Med den etterspørselen nordmann og tromsøfolk viser, kan det bli tusen til før året er omme, mener Olaisen.

Som varebil

– Men det er ikke bare elbilen som gjør oss synlige på statistikken. Også de andre modellene er kommet i nye utgaver i år. Spesielt er «flaggskipet» Sorento blitt en bil stadig flere kaster øynene på. Den er også tilgjengelig som varebil – med alt utstyret personbilutgaven har å by på.

John Strandmo

Ronald Johansen (foto)