Nå satser han stort på båtsafari

Ingvar Johansen satser nærmere 14 millioner kroner på et «turistmekka» i Ersfjorden. Nå har er hans siste investering på plass, en 75 fots båt som skal frakte turister ut i havgapet.

LYS TURISTFREMTID Sola skinner omtrent like bredt som smilet til Ingvar Johansen, daglig leder og eier av Ersjordbotn brygger. Han investerer nærmere 14 millioner kroner på turistnæringen i Ersjordbotn og har nå fått på plass en båt som alle turister skal få muligheten til å bruke.   Foto: Ronald Johansen

ÅPNER Om få uker skal dette anlegget åpne opp for overnatting. Det består nå av fem leiligheter, men etter hvert skal det også komme et restaurant- og konferansebygg og et nordlyssenter.   Foto: Ronald Johansen

nyheter

Ingvar Johansen arbeider som kaptein offshore, men tok permisjon for å satse stort på turisme i Ersjordbotn. I fjor startet han å bygge et kompleks med fem toppmoderne leiligheter som ligger idyllisk plassert rett ved fjæra. Etter hvert skal han også få på plass et restaurant- og konferansebygg og et nordlyssenter.

LES OGSÅ: Vil gjøre Ersfjordbotn til ski- og nordlyssentrum

- Markedet forteller hva vi skal gjøre

Johansen investerer mellom 13 og 14 millioner kroner på prosjektet. I august omtalte iTromsø prosjektet og da uttalte Johansen at det var usikkert om de kom til å investere i båt. Dette begrunnet han med at de måtte ha flere bein å stå på for å få en slik investering til å gå rundt. Nå, kun to måneder etter, har han derimot tatt skrittet og fått leid inn båt for vinteren.

- Det er markedet som forteller hva vi skal gjøre. Å investere i en båt til fire millioner kroner, så må man vite at det er riktig. Vi har nå valgt å leie inn en båt for å se hvordan interessen er. Så langt har det vært veldig positivt, sier Ingvar Johansen som er daglig leder og eier av Ersjordbotn brygger.

LES OGSÅ: Her trives turistene best

Ønsker spesialbygget båt

Båten er på 75 fot. Den er sertifisert for 22 personer og har 16 sengeplasser. Planen er et Ersfjordbotn brygger skal bruke båten denne vintersesongen, før de ser på andre muligheter.

- Vi ønsker å ha en spesialbygget båt som kan gå inn og ut av fjæra. Båten vi nå har skal i utgangspunktet være her i et år, men hvis det er stor interesse, så kan det være den blir her permanent, sier han.

LES OGSÅ: Vinterturistene gir tidenes turistboom i Tromsø

Skiturister

Båten skal blant annet brukes til hval-, nordlys- og fuglesafari, samt frakte skiturister til fjellene i området. Han forklarer at det er mange som er fattet interesse for skiturer i det uberørte landskapet.

- Jeg er storfornøyd med båten. Hvis det blir sik vi tror, så blir det en suksess med hvalsafari, skiturister og ikke minst nordlysturer, sier han.

Fredag blir båten rengjort og ordnet til sin aller første tur med turister i Tromsø.

- Den første turen går allerede på lørdag. De turistene hadde i utgangspunktet bare lyst på en tur, men vi håper selvfølgelig at hvalene er kommet tidlig. Ellers så får de i hvert fall se ørn, sier han.

– Rivende utvikling

Ersjordbotn brygger åpner for overnatting om få uker og Trond Øverås, reiselivssjef i Visit Tromsø, forklarer at interessen for denne type aktiviteter har skutt i været.

- Det har vært en rivende utvikling, spesielt når det kommer til nordlyset. Vinteren 2005/2006, så hadde vi i Visit Tromsø-regionen fem aktivitetsleverandører. Vinteren 2014/2015 var det 63 aktivitetsleverandører. Her er det ikke alle som tilbyr nordlysturer, men det er det totale produktspekteret, forklarer Øverås.

Videre forklarer han at det også har vært en økning i nordlysturismens økonomiske betydning for Tromsø.

- Første beregning ble gjort vinteren 2010/2011 og den viste 90 millioner kroner. Fjorårets vinter var det på 334 millioner kroner, sier han.

- Vi ser også at det er en økt interesse for hvalsafari, legger han til.

Et ønske om å lære

Grunnen til Tromsø som turistdestinasjon har blitt så populært, gir han noe av æren til sosiale medier.

- Det er en trend i dag med et ønske om å oppleve og lære om naturfenomener. Tromsøregionen har fått mye PR og oppmerksomhet som et av de beste stedene å oppleve nordlys. Vi ser at dette ikke er eneste grunn til vekst. Turister poster også mange bilder på Facebook og Instagram. Samtidig har vi mange dyktige naturfotografer i området som får mye oppmerksomhet for sine bilder, sier han.