WiTo og Statoil-stasjonene er badet i rosa lys denne måneden. Man kan også se den velkjente rosa sløyfen på mange jakkebryst. Nå vil også elevene ved Norsk frisørskole bidra.

– Flere bedrifter bidrar, og det vil vi også gjøre. Frisøryrket er jo en kreativ og visuell bransje, så det å bruke en rosa hårstripe kan gjøre det litt annerledes, sier daglig leder og lærer ved norsk frisørskole, Lisa Andreassen.

Setter extensions

Frisørskolen har nå bestilt inn store mengder rosa hår som de torsdag ettermiddag vil tilby å sette i håret på de besøkende på Nerstranda.

– Du får extension for 50 kroner der halvparten av pengene går til Rosa sløyfe-aksjonen, forteller Andreassen.

Hun håper det ikke bare er den yngre generasjonen som hiver seg på.

– Jeg tror det kommer til å bli godt mottatt, spesielt hos de yngre. Nå er uvanlige hårfarger trendy, men vi håper de eldre blir med på bølgen, sånn at folk skjønner at den rosa stripa er et symbol på den rosa sløyfa, sier hun.

Utfordrer bransjen

Andreassen håper at den rosa stripen blir en trend.

– Det hadde vært gøy om det skjedde flere steder. Jeg utfordrer gjerne frisørbransjen i Tromsø til å gjøre det samme, sier Andreassen.

– Elevene er gira og engasjerte. De synes det er artig at de får lov til å gi tilbake og være med å bidra, legger hun til.

Får skryt

Distriktssjef for Kreftforeningens distriktskontor i Tromsø, Randi Børresen, synes det er kjempefint at unge engasjerer seg i aksjonen.

– Det er en solidaritetsaksjon. Det er fint at folk viser solidaritet på mange måter. Å løfte fokus på tematikken er også solidaritet, sier hun.

Hun mener dette er målet med aksjonen.

– Å vise solidaritet, øke kunnskap og reise penger til forskning på brystkreft er hovedmålet. Så vi sier tusen millioner takk til alle som bidrar, sier Børresen.