Slik skal campingnæringen bli kvitt harry-stempelet

På en stor campingkonferanse på The Edge har campingnæringen jobbet med hvordan de skal tenke nytt og få et bedre omdømme.
nyheter

– Denne konferansen handler om at camping skal være ei fremtidsnæring, og det synes vi er veldig bra. Det er viktig at man får opp og fram camping i Norge. Vi på Tromsø camping har gjort mange grep, men vi ser at hele næringa trenger et løft, sier Ida Jakobsen, daglig leder i Tromsø camping.

Fokuset for konferansen er å løfte campingnæringa i Nord-Norge, mye ved å utnytte det man har rundt seg. Tromsø camping er opptatt av å gi gjestene sine et unikt tilbud.

– Det er mange myter som går om camping, som at det er kaldt i hyttene og sånne ting. Så man har litt å jobbe med for å ta knekken på disse mytene, sier hun.

Les også: Fra catwalk til camping for tromsømodell

Samarbeid

– Campingbransjen generelt har en del jobb å gjøre på omdømmet vårt. Den yngre generasjonen tenker fort at camping er harry, noe vi prøver å endre litt på. Samtidig ser man at man har store muligheter innen camping til å gjøre det litt mer personlig, siden man ikke har de samme rammene som man har i en hotellkjede, sier hun.

Jakobsen tror et tettere samarbeid mellom camping og reiselivsaktører i hele landet vil gi et løft til bransjen. Så en turist kan komme på campingtur til Norge og få hjelp til å finne de gode opplevelsene flere steder i landet.

– Vi har mindre markedsressurser enn kjedehotellene, så hvis man slår seg sammen vil man kanskje nå ut på en annen måte og bli mer synlig. For Norge er et unikt og vakkert land, og det å campe i landet vårt er en opplevelse i seg selv, sier hun.

Les også: Tromsø Camping i ny drakt

Må tenke nytt

Tromsø har mye å by turister på, dette er noe campingnæringen må utnytte seg av mener Kjell Ove Solbakken, daglig leder i Norsk Turistutvikling AS.

– I kombinasjon med natur- og kulturopplevelsene som man finner her i nord tror vi campingnæringen har en veldig spennende fremtid. Kvaliteten på mange av anleggene må bli bedre, og man må tenke på nye konsepter. Vi håper denne konferansen kan være til inspirasjon for å videreutvikle næringen i landsdelen. Det er ikke senga folk er på jakt etter, det er de gode opplevelsene som betyr noe, sier han.

Solbakken mener man må bygge opplevelser med innhold og mening i forhold til ferie og fritid, noe han tror det er mye å hente her i Nord.

– Vi har stor tro på campingnæringen fordi vi ser at mange foretrekker å campe nettopp fordi det er uformelt og det er en form for ferie som gir avslapning og er godt for kropp og sjel, sier han.