I slutten av september gjennomførte Mattilsynet tilsyn på Burger King i Storgata. De utførte en hygieneinspeksjon og fant usikre renholds- og oppbevaringsrutiner og formulerte to avvik.

To avvik

Mattilsynet skriver i sin tilsynsrapport at virksomheten måtte rydde opp og rengjøre de nevnte områdene så det skal være mulig å holde god hygiene. De observerte usikkert renhold flere steder i virksomheten, blant annet i taket over ventilasjonsanlegg, ved kjøkkencontainere og i maskiner som følge av uhensiktsmessig plasserte el-ledninger samt ledninger til brannskap. Videre skriver Mattilsynet at virksomheten generelt fremsto med gode driftsrutiner/IKT-rutiner

De observerte også at lagerrom var uryddige, at plastbakker til salat og papirposer til burgere ble oppbevart uten tildekking og at det sto en åpen pappeske med kjeks til softis ubeskyttet. De bemerket også at arbeidsklær og private klær ble oppbevart i samme garderobeskap.

Alvorlige brudd

Mattilsynet kom med to varsler om vedtak etter tilsynet, og begge regelbruddene ble vurdert som alvorlig. Varslene gikk ut på å bedre renhold og å sikre planløsning. Det ble også varslet om at lagerrom skal holdes ryddig så det er mulig å opprettholde en god hygiene og for å beskytte mot forurensing. Samtidig varslet de om at arbeidsklær skal være rene.

Tar godt imot innspill

Virksomheten har gått gjennom rapporten og utbedret punktene mattilsynet kom med, og Mattilsynet mener nå at regelverket er oppfylt.

– I Tromsø er det tydelig at man har fått økte ressurser i Mattilsynet, og det er vi glade for. Vi bruker dem aktivt og setter pris på at de kommer innom og sjekker fra tid til annen, sier Rune Sandvik, administrerende direktør for King-Foods.

Sandvik mener det er viktig at Mattilsynet følger med og påpeker feil som man selv kanskje ikke legger merke til.

– Det vi fikk kommentarer på denne gangen, er ting som vi ikke har klart å se og som Mattilsynet har klarert tidligere, men som den nye representanten fra Mattilsynet ser med nye øyne. Vi er veldig glade for å få disse innspillene, og det er noe vi fikser umiddelbart. I dette tilfellet er det gledelig at vi får et hovedinntrykk av at vi har gode driftsrutiner, det synes vi er gledelig, forteller direktøren.

– Vi har som mål å etterkomme kravene, anser slike tilbakemeldinger som svært verdifulle. Så prøver vi å svare så godt som det lar seg gjøre, så de forstår hvor viktig dette er for oss, sier han.